Tandemová výuka – jak na to
V minulém článku jsme si řekli, o čem tandem je, jaké má přednosti
a úskalí. Dnes si popíšeme realizaci této zajímavé a inspirující formy výuky. Neboť dobrá příprava je úspěchem celé realizace.
Postup krok za krokem:
1) Výběr kolegy (kolegyně) aneb koho si vezmu do tandemu:
- Mám s ním(ní) velmi dobrý profesionální i osobní vztah a mezi žáky je oblíbený
- Respektuje názor druhých, již jsem s ním(ní) spolupracoval
a dopadlo to dobře - Je ochotný(á) pro změnu pravidel v hodině a nevadí mu(jí) být
v hodině tím druhým
Chybně vybraný kolega(kolegyně) Vám tandem položí. Ne každý je ochoten naslouchat jinému a přijmout roli „toho“ druhého v hodině. Pokud jste našli vhodného parťáka(parťačku), tak si sedněte
a řekněte si své vize. Proberte scénáře, cíle, metody, postupy, aj.
2) Výběr třídy aneb kam s tandemem půjdu:
- Ve třídě učím více let a dobře je znám, žáci mě poslouchají
a nebudou se předvádět - Žáci mě respektují a jsem ve třídě velmi oblíbený – ideálně jsem třídní učitel(učitelka)
- Už v dané třídě další dospělí (hospitace) byl a dopadlo to dobře
- Nevadí jim nová forma výuky, změnu vítají, nevadí jim poslouchat dva kolegy(kolegyně)
Musíte si být oba jistí danou třídou na 100 %. Proberte s žáky, co je čeká, buď před realizací tandemu nebo na začátku hodiny
a nezapomeňte upřesnit svoje role ve výuce.
3) Výběr hodiny – předmětu, učiva, obsahu, metod, hodnocení
a cílů:
- Učivo učím více let a prakticky nepotřebuji k frontálnímu výkladu žádnou pomůcku
- Metody dobře znám a sám je ve výuce používám, hodnocení jsem schopen upravit
- Cíle jsou konkrétní a dosažitelné, jak pro Vás a kolegu(kolegyni), tak pro žáky
- Kolega(kolegyně) je na tom odborně stejně nebo lépe jak Vy
a se vším souhlasí
Berte druhého kolegu(kolegyni) jako odbornou pomoc a využijte jeho názor. Nepouštějte se před žáky do odborné pře. Nevadí názorová diskuze, donutíte žáky ke kritickému myšlení. Nevybírejte nové metody s tím, že jste to chtěl(a) vždy zkusit. U hodnocení hodnoťte oba podobným způsobem. Používejte pomůcky, počítače, mobilní zařízení, internet. Vše si sepište pro následnou reflexi.
4) Rozdělení kompetencí aneb, co kdo bude v hodině dělat:
- Kdo bude mít jakou roli – moderátor, poradce, konzultant, hodnotitel aj.
- Role si musí být rovnocenné a ideálně 50 na 50
- Kdo hodinu zahájí, kdo koho představí, kdo bude hodnotit, kdo hodinu ukončí
- Role můžete udělat i duplicitní, ale pozor na vzájemný respekt
Nepřekážejte si. Neexcelujte, aby se druhý krčil ve Vašem stínu. Musíte mít dobrý pocit a ne, že už to nechce nikdy zažít. Držte se domluvených postupů a pravidel, jinak můžete přijít o dobrý vztah
s kolegou(kolegyní) nebo ztratit respekt žáků. Nastane-li odborná rozepře, neponižujte se mezi sebou, nehádejte a neskákejte si
do řeči. Domluvte si signál, když chcete něco říct, pusťte se ke slovu.
5) Realizace aneb jdeme na to:
- Ten, co je na své hodině začíná – pokud nechcete změnu
- Seznámí žáky s faktem, že se jedná o hodinu tandemové výuky – přiblíží průběh
- Představí kolegu(kolegyni) nebo nechá kolegu(kolegyni) představit se
- Informuje žáky o své roli a roli kolegy, popř. rolích, resp. jak celá hodina bude probíhat
- Zodpoví případné dotazy žáků a zrealizujte hodinu
dle dohodnutých pravidel
Nebojte se, je to jen další hodina. Tréma může být zásadním faktorem, pokud sobě nebo kolegovi(kolegyni) nevěříte. Sejděte se
a zkuste si to bez žáků. Mějte připravený katastrofický scénář
pro nečekávané situace – nepanikařte. Nehlídejte kolegu(kolegyni)
a nekontrolujte, co říká. Na hodině je proto, aby Vám pomohl(a). Pozor na hodnocení žáků, domluvte se. Využijte možnost individualizace přístupu k žákům, co nestíhají. Vše si sepište pro pozdější reflexi
a vyhodnocení.
6) Reflexe s žáky a kolegou:
- Udělejte zpětnou vazbu se žáky hned po hodině, nebo na konci hodiny
- Zeptejte se jich, jak se jim hodina líbila – plusy a mínusy, typy
a náměty pro další tandem - Pochvalte je, pokud byli aktivní, anebo opačně a zeptejte se,
zda chtějí další tandem - Podobnou reflexi udělejte s kolegou(kolegyní) – buďte vnímaví, empatičtí a kritizujte zlehka
- Buďte otevření a kritiku přijímejte s úsměvem, může Vám hodně dát – vše si sepište
7) Když se to zvrtne, aneb co dělat, když tandem nevyjde a je to katastrofa:
- Identifikujte problém, proč k tomu došlo – zaměřte se na něj
a vyřešte ho - Pokud je problém kolega(kolegyně), vyměňte ho – nemá význam se s ním hádat, nedodržel svoji roli, šel proti Vám apod.
- Podcenili jste přípravu – udělejte ji lépe, důkladně a podrobněji, zaměřte se na úskalí
- Vybrali jste špatné učivo, metodu, stanovili jste si velké cíle apod. – vyberte jiné učivo, tam, kde se cítíte silní, jinou metodu, stanovte nižší cíle atd.
- Vybrali jste nevhodnou třídu – jděte do jiné, u níž si věříte, že to dopadne skvěle
- Okamžitě realizujte nový tandem, jinak už to nikdy nepůjde
Ing. Alex Fales