Smíšená výuka pohodlně

Nejlepší je mít všechny žáky ve třídě a normálně učit. Ale po covidovém roce asi všichni víme, že se musíme poprat i se situací, kdy část žáků máme ve třídě a část doma. Scénář práce ve třídě rozdělené na dvě skupiny není snadný. Jak vytvořit co nejpřirozenější prostředí pro učitele i pro žáky? 

Navíc i bez pandemie se vždy najde nějaký dlouhodobě nepřítomný žák (onkologické diagnózy, těžké úrazy apod., ale třeba i dlouhodobý pobyt v zahraničí aj.). Proto jsme otestovali tzv. "Standard smíšené výuky" a s učiteli se scházeli po dobu dvou měsíců, abychom jim pomohli zavést tento "nový normál".

Ač napoprvé hodnotili takovou výuku jako velmi náročnou na přípravu, po pár odučených hodinách v jejich hodnocení klady a přínosy jednoznačně převládly. Shodli se, že cca po 1-2 týdnech se set stal běžnou součástí výuky. A nepřišlo jim to již tak pracné - zjistili, že v důsledku čas naopak ušetří, než kdyby museli učit "nadvakrát" žáky doma a pak distančně...

"Jsem strašně spokojená. Mám přípravu na magnetické tabuli, bílé tabuli, klasické interaktivní tabuli, kameru si přesunu, jak potřebuji. Mohu dělat mnohem víc věcí. Vyhovuje mi, že nemusím sedět jen za katedrou s notebookem, ale mohu se pohybovat po celé třídě."
3. ZŠ Cheb

“Byla jsem méně unavená, než když sedím u počítače.”
ZŠ Ul. Míru, Rokycany

"Hned z prvních zkušeností jsem velmi nadšená. Je to velký, ale zasloužený luxus pro učitele – na displeji vidí děti, na svých monitorech sdílené materiály… Přála bych toto řešení všem. Velmi rychle se na tento komfort zvyká… navíc každá taková věc, která zlepšuje způsob online výuky, je skvělým zpestřením v této zvláštní době..."

ZŠ ul. 5. května, Liberec

"Díky kvalitní kameře nebylo potřeba sdílet učební materiály, stačilo je promítat na tabuli, přiblížit ji a žáci viděli veškeré informace z tabule velmi čitelně."
ZŠ ul. 5. května, Liberec


Z POHLEDU UČITELE:

  • Učitel při výuce standardně používá svůj učitelský počítač ve třídě nebo si do třídy přinese svůj notebook a jednoduše jej připojí do připraveného „setu“. A hned může začít učit, jak je běžně zvyklý.
  • Ke komunikaci se žáky doma používá libovolnou komunikační platformu (MS Teams, Google Meet nebo CISCO Webex či Zoom).
  • Učitel i žáci ve třídě vidí žáky doma v dostatečné velikosti.
  • S pomocí interaktivní tabule, SW a používaných aktivit učitel zapojuje žáky ve třídě i doma.
  • Při výkladu a komunikaci se třídou se může bez omezení pohybovat po třídě a i žáci doma jej slyší.
  • Pokud chce učitel sdílet se žáky doma např. praktický pokus nebo zápis mimo interaktivní tabuli, jen jedním tlačítkem vybere přednastavené možnosti záběru otočné kamery.
  • Žáci ve třídě i doma se navzájem slyší a mohou na sebe normálně reagovat (sociální aspekt výuky).

Z POHLEDU ŽÁKA:

  • Žák využívá pro výuku z domova notebook nebo PC, případně tablet či mobilní telefon (to samozřejmě pro dlouhodobější a intenzivnější práci není optimální zařízení) a používanou komunikační platformu.
  • Slyší vše ze třídy (jak učitele, tak všechny žáky).
  • Žák vidí probírané témaobsah z interaktivní tabule, případně odkudkoli ze třídy (např. pokus) nebo i ostatní žáky – sociální aspekt výuky.
  • Do výuky se může normálně zapojit (jak díky sdíleným aktivitám, tak svými komentáři apod.).

 

 

A co na to děti? :-)

 

 

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů