Robotika a Rámcový vzdělávací program
Robotika – obor, který v sobě zahrnuje obrovskou řadu očekávaných výstupů Rámcového vzdělávacího programu, ze kterých jsou tvořeny Školní vzdělávací programy.
Mnoho škol řeší problém, ve kterém ročníku robotiku zařadit a jak naplnit očekávané výstupy. Odpověď je velmi jednoduchá.
Na I. i na II. stupni plníme očekávané výstupy oblasti Informační
a komunikační technologie. Naplnění očekávaných výstupů v tomto oboru je přirozené, nezpochybňované. Ovšem velmi diskutované – počet hodin a splnění všech ostatních očekávaných výstupů. Oblast, kde jsou přímo stanoveny očekávané výstupy, které snadno zařadíme
k robotice, je vzdělávací oblast Člověk a svět práce.
I. stupeň ZŠ
KONSTRUKČNÍ ČINNOSTI
Očekávané výstupy – 1. období:
-
žák zvládá elementární dovednosti a činnosti při práci
se stavebnicemi
Očekávané výstupy – 2. období:
-
žák provádí při práci se stavebnicemi jednoduchou montáž
a demontáž - žák pracuje podle slovního návodu, předlohy, jednoduchého náčrtu
- žák dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytne první pomoc při úrazu
II. stupeň ZŠ
DESIGN A KONSTRUOVÁNÍ
Očekávané výstupy:
-
žák sestaví podle návodu, náčrtu, plánu, jednoduchého programu daný model
-
žák navrhne a sestaví jednoduché konstrukční prvky a ověří
a porovná jejich funkčnost, nosnost, stabilitu aj. -
žák provádí montáž, demontáž a údržbu jednoduchých předmětů
a zařízení
VYUŽITÍ DIGITÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ
Očekávané výstupy:
-
žák ovládá základní funkce digitální techniky; diagnostikuje
a odstraňuje základní problémy při provozu digitální techniky -
žák propojuje vzájemně jednotlivá digitální zařízení
- žák pracuje uživatelským způsobem s mobilními technologiemi – cestování, obchod, vzdělávání, zábava
- ošetřuje digitální techniku a chrání ji před poškozením
Všechny tyto očekávané výstupy nám může pomoci splnit robotická stavebnice VEX.
Hana Hyksová
ZŠ Wolkerova Havlíčkův Brod