PASCO konference 2014 nejen o nové PASCO učebně

Letošní ročník PASCO konference se konal na ZŠ Tusarova v Praze 7, která na začátku září otevřela moderní odbornou učebnu.

PASCO konference 2014

Hlavním cílem konference bylo ukázat možnost, které přináší výuka se systémem PASCO v okamžiku, kdy jej dostanou do rukou bádající žáci. Díky tomu si všichni účastníci odnesli mnoho zážitků, postřehů a inspirace.

V dopoledním bloku se účastníci konference, kterých bylo téměř 90, seznámili s novinkami PASCO Scientific a shlédli velmi zajímavé prezentace experimentů, které bojovaly v soutěži EXPERIMENTUJEME!(CZ). I sami účastníci si mohli zasoutěžit díky software MatchGraph a čidlu pohybu, a prakticky si procvičit závislost polohy na času.  Nejúspěšnější řešitel si tuto novinku z konference i odnesl.

Odpolední blok přinesl reálnou výuku fyziky, chemie a biologie, při kterých bylo možné sledovat zapojení a reakce žáků a přístup jednotlivých PASCO učitelů. Kouzelným okamžikem bylo, že žáci viděli tyto učitele a experimenty poprvé, a proto bylo o to zřejmější, že experimentování praxí vtáhne do děje i úplné nováčky v tomto oboru.  Žáci si mohli například vyrobit termohrnek, vytvořit velmi slabou kyselinu, nebo měli možnost objevit, na jakém principu fungují kvasinky. Díky možnosti zúčastnit se všech náslechových hodin měli přihlížející učitelé mnoho příležitostí získat inspiraci pro své hodiny.

 

PASCO a odborná učebna očima ředitelky školy Mgr. Moniky Nezbedové

"Odbornou učebnu přírodovědných předmětů jsme na naší škole dlouho postrádali. Fyzikální kabinet i pracovna byly donedávna plné zastaralých, i když funkčních pomůcek a přístrojů, které volaly po odchodu na zasloužený odpočinek. Před čtyřmi roky jsme se navíc rozhodli specializovat ZŠ Tusarova na prohloubení výuky přírodovědných předmětů a bylo jasné, že materiální podmínky nemáme zcela vyhovující.

Po neúspěšných pokusech získat prostředky z grantů nám pomohl zřizovatel, MČ Praha 7. Jsem za to moc ráda, protože jeho pojetí odborné učebny je více než velkorysé. Pořídil nám nejen moderní nábytek na míru, s rozvody elektřiny, ale vybavil pracovnu nejmodernější audiovizuální technikou včetně interaktivní tabule a tabletů pro děti. Škola sama by si rekonstrukci a modernizaci v takovémto rozsahu rozhodně nemohla dovolit.

Díky tomu, že jsme při příležitosti návštěvy spřátelené základní školy měli možnost vidět ve výuce práci s měřicím systémem Pasco, rozhodli jsme se jít touto cestou. Pomůcky Pasco žákům přinášejí radost z používání špičkového vybavení, pro pedagogy to ovšem může na chvíli znamenat jistou zátěž. Aby mohli tento měřicí systém standardně používat v hodinách, musí vykročit ze zaběhlého způsobu výuky a učit se novým věcem. Ovšem náš plán nabízet žákům nadstandardní výuku přírodovědných předmětů bude naplněn. Přejeme si, aby děti, obzvláště ty nadané, co možná nejméně volily odchod na víceletá gymnázia. A moderní výuka by nám v tom mohla hodně pomoci.

V současné době procházíme obdobím, kdy se naši pedagogové proškolují a navazují kontakty s kolegy ze škol, kde se PASCO používá. Učebna nyní disponuje základním vybavením pro učitele a žáky, moje vize do budoucna však počítá s postupným rozšiřováním soustavy čidel a měřicích zařízení. Uděláme zkrátka vše pro to, aby výuka přírodovědných předmětů byla pro naše žáky stále atraktivní."

 

 

Jak vidí zapojení PASCO v českých školách John Wayne, obchodní zástupce Pasco pro Evropu

PASCO vyvíjí zařízení a vybavení po skoro 50 let, zpracování dat pro měření začalo v roce 1982, ale v tradiční výuce se využívalo frontálně a učitel vedl měření a hodiny obsahovali jen málo přímé zkušenosti. Ale v současné době je přímé zkušenosti žáků při experimentech mnohem více, jak vidíme například v České republice. Využívají se nové programy pro tablety, což mnohem více zapojuje žáky nejen ve škole, ale i mimo ni, a tak mohou vědecky zkoumat téměř pořád. Žáci jsou skutečně zapojení a řídí své vlastní vzdělávání. Tento vývoj výuky je úžasný a je fantastické vidět, že se jej Česká republika chopila a využívá jej. Je výborné vidět ten velký počet učitelů, kteří si dnešní akci užívají a sdílejí své příklady dobré praxe s ostatními kolegy, a také žáky, kteří v učebnách sami vedou a provádějí veškeré aktivity, a učitel jim přihlíží. Je vidět, že tento způsob výuky je mnoha učitelům zde vlastní a takto své žáky vedou. Z našeho pohledu je Česká republika laboratoř, která je příkladem využívání nejmodernější technologie, které pomáhají žákům seznamovat se s vědou prací.

http://www.skolatusarova.cz/

www.pasco.cz

http://www.skolatusarova.cz/aktualita-zs-tusarka-ve-viru-vedy-1624.html

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů