„Chytrá zařízení“ ve výuce aneb všichni učitelé nejsou stejní

Jak naložit s mobilními telefony žáků? Jaké jsou moje zkušenosti? Pojďme se na toto téma podívat z hlediska přístupu různých učitelů.

Technický pokrok nikdo z nás nezastaví. Všichni využíváme techniku. Ale jak naložíme s mobilními telefony žáků?

Na jedné straně voláme po zákazu, na straně druhé je můžeme velice kvalitně ve výuce využít.

O některých zákazech není pochyb. Telefonování a psaní zpráv při výuce je naprosto nepřípustné. Žáci mají sledovat výuku a aktivně se jí účastnit. Ale proč by nemohli telefonovat či psát zprávy o přestávce?

Pokud škola nemá dostatek finančních prostředků na zakoupení tabletů a jiných zařízení, tak proč „chytře“ nevyužít mobilní telefony žáků. XC Collaboration… Jednoduchý program, velice rychlý na připojení. Slouží k diskuzi, motivaci, vyvozování závěrů, shrnutí učiva, ověření, jak žáci učivo zvládli, pochopili. Připojení trvá opravdu malou chvíli a žáci nepokřikují, odpovídají i žáci, kteří se mnohdy bojí či stydí odpovědět (je to anonymní). Já, učitel, si roztřídím myšlenkové pochody žáků buď hned v hodině, nebo je uložíme a rozebíráme na začátku další hodiny. Před začátkem hodiny další je mnohdy nechám odpovědět na otázky znovu. Pak odpovědi porovnáváme. Hned vidím, zda se učivo některým žákům „rozleželo“. Každý z nás potřebuje jiné množství času na vstřebání myšlenek, nových věcí.

Ovšem ne každý má počítač a techniku rád. Každý z nás je z jiného „těsta“ a vyhraněný pro jinou oblast. Ale proč házet klacky pod nohy kolegům, kteří by rádi mobilní telefony v hodinách využili, stanovením přísného zákazu používání mobilních telefonů – vypnout při příchodu do školy a zapnout po odchodu ze školy?  Mám pocit, že jsou mezi námi tací, kteří nezvládají technický pokrok a nechtějí se s tím smířit. Nechtějí se smířit se skutečností, že v některých oblastech jsou žáci „lepší, pružnější“. Nechtějí být až „za žáky“. Proč? Vždyť ne všichni žáci používají mobilní telefony ke hrám. Každá hra přece není „střílečka“ a nesmyslná.

Naopak dotykové telefony jsou obdobou interaktivní tabule. Žáci používáním dotykových telefonů lépe zvládají technické činnosti na interaktivní tabuli – přesun objektu, kliknutí na objekt apod.

Proč by se učitel nemohl něco naučit od svých žáků? Učitel není robot ani všeználek či všeuměl. Naopak. Žáci a učitelé se mohou učit vzájemně. Domnívám se, že se tím i rozvíjí spolupráce a dochází k rozboření „umělé bariéry“ mezi žáky a učiteli. Všechno má svá pravidla. Pravidla, která nastavím, dodržuji jako vzor pro žáky. Já jsem vzor. Obraz se vždy vytváří podle vzoru, stejně jako v zrcadle. Přece není možné v zrcadle vidět např. žábu, když před zrcadlem jako jediný stojí kocour. Nemohu dětem zakázat telefonování a psaní zpráv při hodinách a sám to porušovat.

Technický pokrok jde kupředu, tzn. i vývoj technologií ve školách. Ten nikdo z nás nezastaví. A proč? Je to totéž jako bych zakázala prát prádlo v pračce a poslala paní učitelky prát prádlo s valchou v ruce k řece. Asi bych narazila. Tak pojďme začít využívat něco, co je pro žáky každodenní rutina. Nastavme pravidla, dodržujme je a s technikou nebude žádný problém.

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů