BETT 2023: nový normál

Loňský ročník veletrhu BETT byl po covidové pauze ještě trochu rozpačitý, ale letos už to v Londýně na výstavní ploše opět žilo jako dříve: tisíce návštěvníků, kteří chtěli objevit nejlepší řešení pro své potřeby a rozvíjet své profesní dovednosti, řada inspirativních přednášek, workshopů a panelových diskusí od odborníků z různých oborů a zemí. Vše se tedy vrátilo do normálu, ale samozřejmě s reflexí získaných zkušeností a důrazem na post-covidová témata a samozřejmě aktuální diskuse kolem AI rezonovala i zde.

Hlavními lákadly letošního ročníku byla právě umělá inteligence, virtuální realita a překvapivě také e-sporty. jakožto klíčové technologie, které mění způsob výuky a učení se.

 

O tématu umělé inteligence se živě diskutovalo především v přednáškových sálech, na výstavní ploše se zatím ještě tolik neprojevovala. Určitě ale větší využití umělé inteligence (AI) ve vzdělávacích a hodnoticích nástrojích, které umožňují personalizované a adaptivní učení, zpětnou vazbu a podporu, je a bude jedním z hlavních trendů. Neměli bychom na ni nahlížet jen jako na hrozbu (studenti budou podvádět), ale jako na další nástroj, kerý nám může usnadnit práci, a hledat efektivní způsoby využití. Používáte-li Microsoft produkty, můžete jednoduše vyzkoušet chatbota ve vyhledávači Bing, Microsoft 365 Copilot vám pomůže s psaním textů ve Wordu, navrhne složité funkce v Excelu, vytvoří prezentaci v PowerPointu a shrne doručenou poštu, vytvoříte titulky k videu a mnohé další. A není to už jen Microsoft. Učíte-li ve škole jazyky v laboratoři Robotel, AI vám kontroluje a procvičuje správnou výslovnost.

Virtuální realita (VR) a rozšířená realita (AR), které přinášejí ponořující zážitky a umožňují žákům prozkoumávat různá prostředí a situace, nebyla na BETTu novinkou, ale zatímco v předchozích ročnících váhavě přešlapovala v koutě, letos jasně zářila. Pro nás je jasným vítězem ClassVR, který je vytvořený speciálně pro školní prostředí. Jednoduché zařízení a především ovládání, přehledné rozhraní pro učitele, které mu poskytuje kontrolu nad průběhem hodiny, dostatek vhodného vzdělávacího obsahu. Letos představili rovněž koncept EDUVERSE, tj. práci s obsahem Avantis Worldu i bez brýlí. Právě vhodný obsah se ukazuje pro využití VR ve školách jako klíčový!