MS8CG_01 - Zapojení technologií podporuje školní zralost a rozvoj čtenářské pregramotnosti
Školení propojuje inovace vzdělávacího obsahu s rozvojem klíčových kompetencí pedagogů, a to zejména kompetencí k vytváření příslušného výukového materiálu na podporu vytváření podmínek pro předškolskou přípravu děti ve čtenářské pregramotnosti. Nabízí účastníkům semináře příklady aktivit, které mohou využít k rozšíření znalostí a dovedností nejen svých, ale i dětí v oblastech, které se mohou propojovat a přinášet nové impulzy a obohacení v oblasti seznamování s okolním světem. Využití moderních didaktických pomůcek, vzdělávacích prostředků, programového vybavení a online nástrojů ve výchovně vzdělávacím procesu zaměřeném na podporu všestranného rozvoje.
Program setkání
1.1 Rozvoj řečových dovedností
„Pojďme si s dětmi správně povídat“
- Gymnastika mluvidel a dechová cvičení (např. Šimonovy pracovní listy a jejich převod do interaktivní podoby).
- Rozšiřování aktivní i pasivní slovní zásoby (popis jednoduchých obrázků, třídění obrázků do kategorií dle společného jmenovatele, slova nadřazená vs. slova podřazená, práce s básní, rýmování na základě zvukového vnímání).
- Rozvíjení zrakové a sluchové analýzy/syntézy (práce s barvami, figura/pozadí, popředí/pozadí objektů na pracovní ploše SMART Notebook, interaktivní objekty z Galerie SMART Notebook (dále SN) - poznávání zvuků zvířat, hudebních nástrojů …).
- Trénování paměti (Kimmovy hry nejen na interaktivní tabuli, pexeso).
- Rozvíjení fonematického vnímání, korespondence fonologického a kresleného slova s využitím online aplikacím (např. Včelka).
- Vedení dialogu, rozvíjení správné skladby věty, gramatiky a plynulosti řeči (návaznost na dramatizaci).
1.2. Dramatizace, rozvíjení pohybových a prostorových dovedností
“Co děti dělají, je pro ně mnohem významnější, než co vidí a slyší.”
- Metodika realizace dramatického projektu.
- Pohybové hry, taneční hrátky, rozvíjení hudebních dovedností ruku v ruce s rozvojem předčtenářských dovedností.
- Zvukové záznamy, video záznamy a práce s nimi.
- Online zdroje, nahrávání stránky v SN, využití básniček pro dramatickou tvorbu dětí.
- Galerie SN
- Pohádky a bajky, vyprávění příběhu, vedení dialogu.
- Založení dramatického kroužku v MŠ.
- Autorský zákon a jak na něj.
1.3. Zapojení technologií pro podporu školní zralosti se zaměřením na čtenářskou pregramotnost
“Chcete, aby ze školky odcházel úspěšný předškolák? Rádi vám poradíme!“
- Ukázka nástrojů pro rozvoj správného mluveného slova podle vzoru, využití nahrávek, videí, četby, CD atd..
- Nástroje pro smyslové vnímání, vytváření podnětů, využití animace ve SMART Výukovém softwaru (dále SVS).
- Cvičení na práci s chybou a vnímání rozdílů mezi dobrým a špatným příkladem, rozpoznání zvukové chyby.
- Dokončování příběhu, pohádky (např. vymýšlení konce či jiných variant).
- Seznámení se základními zásadami tvoření výukového materiálu.
- Tvorba vlastních materiálů, vkládání příloh, fotek, tvůrce cvičení a ostatní nástroje a činnosti a doplňky v SVS.
1.4. Portfolio a jeho využití k rovnoměrnému vývoji dětí v určitých pregramotností
„Je portfolio opravdu jen ona sada papírů v euro obalech založených v šanonech a uložených někde ve školní třídě, aniž by učitelé a žáci věnovali těmto kolekcím další pozornost nebo s nimi nějak systematicky pracovali?“
- Zdůvodnění, proč bychom měli zavádět dětská portfolia.
- Jaké funkce dětské portfolio plní.
- Jaké typy portfolia vytvářet.
- Jak výsledky dětského portfolia hodnotit.
- Výsledky propojené s Inkluzí, spolupráce s odborníky.
- Dětské portfolio a individuální vzdělávání.
- Kdo může s portfoliem pracovat a co dál s ním.
Poznámka
Vzdělávací program je akreditován v rámci DVPP MŠMT pro potřeby EU šablon (Výzva č. 02_18_63 a 02_18_64), šablona č. 2.I/6 Vzdělávání pedagogických pracovníků MŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin, aktivita a) čtenářská pregramotnost.