POL8_04 - Polytechnické vzdělávání s robotickými stavebnicemi 2
Cílem školení je seznámení pedagogů s možnostmi polytechnického vzdělávání, speciálně robotiky. Seminář nastíní pedagogům formy pro zapojení žáků do různých vzdělávacích oblastí. Dále účastníci zjistí, jak pomocí robotiky rozvíjet klíčové kompetence žáků
a studentů, a to nejen kompetence k řešení problémů, pracovní kompetence, komunikativní kompetence, ale i tzv. soft skills, kreativitu a samostatnost.
Školení nabízí účastníkům příklady aktivit, které mohou využít
k rozšíření znalostí a dovedností nejen svých, ale i svých žáků
při výchovně-vzdělávacím procesu. Cílem je účastníkům poskytnout nezbytný základ pro to, aby mohli polytechnické vzdělávání představit svým žákům a motivovat je k další samostatné práci.
Po absolvování školeí účastníci získají zcela nový pohled na využití robotických stavebnic, dokáží sestavit základní robotické modely
a naprogramovat je, čímž se získají praktickou zkušenost
pro následné využití ve výuce.
Školení navazuje na školení POL8_03 - Polytechnické vzdělávání s robotickými stavebnicemi.
Program setkání
- Úvod „Polytechnické vzdělávání s robotickými stavebnicemi“
V úvodní části kurzu se vrátíme k představení polytechnického vzdělávání s roboty- možnosti využití robotiky ve výuce
- typy robotických stavebnic
- základní součásti stavebnic (řídící jednotka, motory, senzory)
- Programování robota – teoretická část
V této části semináře se účastníci seznámí s různými možnostmi programování robotických modelů, představíme si aplikace, ale i webová prostředí, ve kterých lze roboty programovat (Lego Mindstorms, Modkit VEX, RobotC, Open Roberta LAB) - Stavba robota – praktická část
Účastníci si (ve skupinách) postaví základní model robota
dle návodu, který následně využijí v další části školení. - Programování robota – praktická část
Výuka bude probíhat na základě praktických ukázek, které si účastníci kurzu budou zkoušet na právě sestaveném robotickém modelu. Seznámí se s programováním v grafickém prostředí, ale i v klasickém programovacím jazyce. Vyzkouší si základní programové konstrukce – základní příkazy, cykly, podmínky práci s motory a se senzory.
Lektor předvádí krok za krokem programování robota, přičemž si opět každý účastník toto sám vyzkouší. Díky tomu si účastníci získané vědomosti hned ověří v praxi. - Samostatný projekt – praktická část
Účastníci si dle své pokročilosti vyberou z nabízených projektů a zkusí si sami (ve skupinkách) sestavit a naprogramovat vlastní robotický model (line follower, robotické sumo, robotický vysavač, robotická ruka, robotické zvířátko, humanoid, …). Vše mohou konzultovat s lektorem kurzu. V závěru kurzu svůj projekt představí ostatním. - Robotické soutěže
Velmi důležitou motivací je účast na robotických soutěžích, proto účastníci dostanou přehled soutěží, kterých se mohou zúčastnit, vše bude doplněno fotografiemi a videi.
Poznámka
Vzdělávací program je akreditován v rámci DVPP MŠMT pro potřeby EU šablon (Výzva č. 02_18_63 a 02_18_64), šablona č. 2.II/6 Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin, aktivita g) polytechnické vzdělávání.
Školení je určeno pro pedagogy 1. i 2. stupně ZŠ.