Na osmáky hravě? S XC proč ne…

Hodina dějepisu v osmé třídě. Téma - osvícenský absolutismus v Rusku. Není to nic, co by žáci zrovna hltali. Situace se ovšem zásadně mění, když padne otázka: „Má tu dneska někdo tablet, netbook nebo chytrý telefon?“ Po této otázce na vás pravděpodobně budou nechápavě zírat. Pokud se ale zvedne pár rukou, máte vyhráno. Můžete zkusit hodinu trochu jinak. My jsme se díky prvku Extreme Collaboration pokusili zapojit žákovská zařízení.

Vydali jsme se Po stopách slavných v Karlových Varech. Nejprve jsme pracovali ve skupinách na odlišných úkolech a zjišťovali indicie. Potom už se práce zrychlila a žáci se snažili přijít na letopočet – rok, ve kterém se slavná osobnost ocitla v Karlových Varech. Nejzajímavější část ale přišla v okamžiku, kdy bylo třeba z nejrůznějších číslic doplnit správné GPS souřadnice a na mapovém serveru vyhledat konkrétní místo v našem městě, které se ke slavné osobnosti váže. A vůbec nevadilo, že jedna ze skupin skončila až ve Finsku…

Zapojení chytrých telefonů do hodiny dějepisu žáky nadchlo. Legálně mohli používat věc, která je jinak při hodině nežádoucí. Bohužel jsme byli omezeni technikou, ale dovedu si velice dobře představit, jak dobře by se daný materiál použil také se zapojením netbooků nebo tabletů. Moderní technologie žáky baví, o to víc v předmětech a u témat, kde by jejich zapojení nečekali…

Technika nedělá problémy ani mladším žákům. Před necelým rokem jsem do hodin vlastivědy vytvořila materiál Region – Karlovy Vary. Žáci se prostřednictvím interaktivních úkolů seznamovali se Svatošskými skalami, které se nachází na okraji Karlových Varů. Protože se SMART Notebook neustále vyvíjí a je rozšiřován o další prvky, doplnila jsem původní materiál o jednoduché zadání s použitím Extreme Collaboration a také QR kódu. Tato zdánlivá maličkost ovšem zvedla práci hned o úroveň výš. Dodala jí nádech tajemna a dramatičnosti.

Jak zaujmout dnešní technickou mládež? Je to vlastně jednoduché. Chce to jen nápad, vytrvalost a odvahu zkoušet nové věci. A to mě baví!

 

Součástí článku je také metodika pro učitele, jak využít zmíněný DUM - Region - Karlovy Vary, vítězný výukový materiál soutěže o nejlepší DUM v rámci konference SMART Klub Plzeň.

Článek a příslušné fotografie a další podklady poskytla Štěpánka Štastná, ZŠ Konečná, Karlovy Vary.

 

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů