METODICKÉ OKÉNKO ANGLIČTINÁŘE – Digitalizace obrazovky I.

Učíte angličtinu? Na střední škole? Hledáte, jak přimět své studenty více mluvit v cizím jazyce? Já také. I s pomocí interaktivní tabule.

Jedním z mých nejoblíbenějších nástrojů je nástroj digitalizace. Ráda bych se tedy touto cestou podělila o pár nápadů, které se mi v hodinách velmi osvědčily.

Ikona „Digitalizace obrazovky“ je vlastně obrázek fotoaparátu a také tak funguje. Umí ofotit celou obrazovku, zároveň obrázek ihned vložit na stejnou nebo další stránku. Umí ale také vyříznout část vloženého objektu, ať už pravidelně, nebo nepravidelně. Stačí vybrat možnost pravidelného, nebo nepravidelného tvaru v okénku, které na obrazovce vyskočí, jakmile na ikonu digitalizace kliknete.

 

Od detailu k celku

Obrázek může být jakýkoli, osobně však doporučuji takový, který nese vtip. Mým oblíbeným byl například jeden, nalezený na internetu. Hoch ležící na zemi, svírající křečovitě harddisk svého počítače. Za nohy ho tahal jeho otec (pravděpodobně) ve snaze dostat syna do auta, aby mohli odjet na dovolenou, kterou by jistě jiné dítě ocenilo. Tento obrázek jsem vložila na 5 po sobě jdoucích stránek a zvolila ikonu digitalizace a vyřezávání nepravidelného tvaru. Na prvním snímku jsem z fotky vyřezala jen opravdu malou část – jak ruka drží nohu. Na dalším jsem vyřezala o něco víc – jak dospělý stojí nad nohou kohosi a drží ji. Na dalším snímku přibyly k postavám ve výřezu ještě kufry a na dalším auto s otevřenými dveřmi. Poslední snímek zůstal s celou fotografií. Tím vlastně moje příprava mluvní aktivity do hodiny skončila. V hodině jsem studentům ukázala první snímek s otázkou, co se tam asi děje a proč si to myslí. „Milenci, zápas v ringu, hadí žena,…“  znělo ze třídy. Všichni měli nápad a důvod vysvětlit, co si myslí. Ukázala jsem další snímek. „Wow! A crime!“ třída se zavlnila nadšením v očekávání bulvárního příběhu. Všichni začali přispívat svou troškou do mlýna a užívali si to. Objevil se třetí a pochvíli čtvrtý obrázek a třída dostala prostor „svůj příběh“ dokončit a napsat na papír, 10 minut musí stačit. Poté si ve skupině studenti svá dílka navzájem přečetli, zjistili, kdo má podobnou představivost, a já ukázala poslední snímek. Ničí story takto nekončila a děti to vesele ocenily. Nicméně chtěli další …

 

Doplň další kontext

Máte-li dost vtipných obrázků, můžete je použít i na mluvní cvičení, kde studenti domýšlí, jaké další předměty mohou na obrázku být, vysvětlí proč, popíší, kam je dokreslí. Nebo domýšlí kontext a příběh, který je při tom také necháte přimalovat některým z nástrojů pera. Stačí z původního obrázku vyříznout nějakou část, která vytvoří základ nového obrazu. Na snímku je osoba s kolem, na původním obrázku byl vidět i náklad, který za kolem veze – 6 obřích vaků s plastovými odpadky, 4x vyšší než ta osoba. Náklad navíc vezl po rušné ulici plné automobilů. Výřez dozdobili studenti, při malování popisovali, o co jde a co se děje.

 

Co tu chybí?

Obrázky nemusíte pokaždé hledat na internetu, v Galerii jich je dost. Dokonce i obrazy známých umělců. Pokud použijete například Ložnici od V. van Gogha ve složce Umění, svůj účel splní. Na prvním snímku necháte celý obrázek, na dalších snímcích už bude z obrázku něco vyjmutého. Výřez ale musíte provést opačně než obvykle. Obkroužíte nepravidelným tvarem zvolený předmět a v bodě, kde jste začali, ho ale nepustíte. Pokračujete dál k nejbližšímu okraji a opíšete rám celého obrázku. Když dojdete k místu, kde jste rám začali opisovat, musíte ještě „sjet“ zpět ke tvaru, kterým jste předmět obkroužili. Vznikne tak původní obrázek s bílým polem. Zadání studentům zní: „Co tu chybí?“ Jde vlastně o Kimovu hru v prostředí interaktivní tabule.

Okénko pro volbu vyřezávání navíc zůstává na ploše, i když podklad v podobě přípravy „ve smartu“ z plochy stáhnete na lištu. Můžete tudíž vyřezat cokoli, co na ploše počítače máte otevřené. A to, uznejte, nabízí ještě širší prostor pro vaši tvořivost. Přeji vám tedy, ať i vaše studenty baví a vaše hodiny také začínají otázkou: „And teacher, are we going to use the SMART Board again today?“

 

Mgr. Kateřina Jeřábková
Gymnázium Bohumila Hrabala, Nymburk