Co jsem si odnesla z PASCO konference :-)

Ještě jste na takové konferenci nebyli? Neumíte si představit, co to obnáší? Co Vám tato konference může dát a jaké poznatky jsem si přinesla já, se dozvíte v následujícím článku.

Jsem učitelkou fyziky Pascem ve své praxi zatím nepolíbená. Koncem loňského školního roku nám však ve škole svitla naděje, že i my bychom se mohli pyšnit v učebně fyziky tímto měřicím systémem. Podařilo se nám totiž vyhrát hlavní cenu ve fyzikální soutěži „Vím proč“ a tím získat nemalé prostředky na vybavení fyzikální učebny, které jsme se rozhodli investovat do několika měřicích sad.

Zúčastnila jsem se proto 5. ročníku PASCO konference, která se konala 23. 9. 2015 na ZŠ Tusarova v Praze 7.  Mým hlavním cílem bylo načerpat zde inspiraci pro práci s žáky a získat nějaké nápady od zkušených učitelů nebo třeba kontakty na některé z nich, kteří jsou ochotni své poznatky sdílet…

A jak to tedy celé probíhalo?

Zahájení začalo po registraci účastníků v 9.30 v překrásné aule této školy. Však si představte vysoké stropy s dvěma závěsnými lustry, štukovou výzdobu stěn, po jedné straně řadu dlouhých oken zdobených nekonečnými záclonami, vpředu dřevěné pódium, na které se dá vystoupat po bočních schůdkách a samozřejmě několik řad židlí připravených zhruba pro stovku návštěvníků. Myslím, že málokterá škola může nabídnout takovéto prostory.

Nechybělo technické zázemí, které zajistila firma AV MEDIA, ohromné promítací plátno, perfektní ozvučení, mikrofony a občas v nějakém rohu kamera nebo fotoaparát… V přidružené místnosti, totiž ve třídě zřejmě nejmenších žáčků, o které v tu chvíli bylo postaráno na jiných místech školy, bylo připraveno pohoštění a personál zde byl nadmíru příjemný…

Konferenci zahájil pořadatel celé události pan Miroslav Staněk, Ph.D., poté paní ředitelka Mgr. Monika Nezbedová uvítala návštěvníky na půdě své školy a pan Ing. Pavel Borovička představil žhavou novinku tzv. PASCO Sensorium, aneb „základní sadu“ vytvořenou podle zkušeností učitelů a připravenou v podstatě na míru tak, aby vyhovovala potřebám většiny škol. Autorem doporučených experimentů je pan Mgr. Ing. Miloš Jenčík, který byl osobně také přítomen a připraven se svým soutěžním experimentem ohledně měření CO2.

Po úvodní části vystoupilo s prezentacemi postupně pět učitelů, kteří se přihlásili se svými PASCO experimenty do soutěže. Soutěžilo se o tablet a samozřejmě o PASCO vybavení. To tedy bylo pro mě první setkání s konkrétními nápady do výuky a tak jsem se dozvěděla, že vůbec není špatné děti vtáhnout do experimentu pomocí pohádky, že za dva roky se dá zrealizovat se středoškoláky na 78 pokusů, že nápoje jsou úžasná věda a co si děti z Mělníku namíchají, proměří, na to si také posvítí a pak si to vypijí, že musíme větrat, častěji, než by nás mohlo napadnout, protože za pomalé myšlení našich žáků také někdy může nahromaděný oxid uhličitý, že USB mikroskop je skvělá věc např. na ukázku aditivního sčítání barev a mnoho a mnoho dalších zajímavostí… Vítěze pak volilo publikum, které za tímto účelem dostalo při registraci anketní lístek. Snad mohu prozradit, že vítězkou se stala paní Mgr. Bc. Miroslava Bělochová ze ZŠ Mělník, Jungmannovy sady.

V další části programu jsme se posunuli do vyšších pater budovy, kde v přírodovědných učebnách byly připraveny paralelně tři semináře, a sice z přírodovědy, chemie a fyziky. Zkušení učitelé a lektoři spolu s žáky naživo ukazovali, jak se dá výuková jednotka uchopit a jak žáci s PASCO sadou pracují. I tady účastníci konference mohli získat řadu námětů do své výuky. Děti např. porovnávaly magnetickou sílu mezi dvěma různými magnety, zjišťovaly, jak funguje Archimédův zákon, měřily si vlastní tep, kyselost různých kapalin nebo změnu tlaku v budově školy… Prostředí SPARKvue je jednotlivými experimenty snadno provedlo, děti měření prováděly samostatně v malých skupinkách a samy tak docházely k vlastnímu poznání…

Fotografie z této akce naleznete přímo na stránkách školy ZŠ Tusarova zde.

Není pochyb, že žáky práce bavila, což je další velmi důležitý krok a předpoklad k tomu, aby se mnohé naučili…

A co jsem si tedy odnesla já? Především chuť do práce s novými možnostmi, na které se velmi těším, spoustu inspirace, nápadů a námětů pro svoji práci s dětmi… Moje cíle byly beze zbytku naplněny, a proto podobná setkání vřele doporučuji všem nejen podobně smýšlejícím….

 Michaela Králíková
ZŠ Litvínovská 600, Praha 9