All-in-One = vše v jednom: počítač, práce, zábava, výsledky

Myslím, že je v pořádku, že míváme sny a cíle, kterých bychom rádi dosáhli. A je jedno, čeho se týkají – rodiny, práce, koníčků… V každém případě nás naše sny a přání pohánějí kupředu. Já mám hodně přání, která se mi s přibývajícími roky plní. Mým několikaletým velikým pracovním přáním je, aby studenti do školy přicházeli s jedním elektronickým zařízením, v v němž budou sdílet učebnice, zápisky, výukové sw a všechny potřebné soubory spolu se svými učiteli. S touto svou výukovou představou pracuji už několik let a už několik let se přibližuji k jejímu uskutečnění:

Začalo to s clickery určenými pro hlasování, pokračuje to zařazováním žákovských zařízení do nejrůznějších cloudových aktivit jako jsou LAB nebo SMART amp. V posledních dvou měsících roku 2016 jsem opět své pracovní snění posunula kousek dál. Měla jsem se svými studenty možnost vychutnávat si skupinovou výuku s půjčeným pěti kusy Prowise All-in-One PC od AV MEDIA. Rychle u nás na škole zdomácněly a začali jsme jim domácky říkat Olínci. Měli jsme tedy k dispozici spolu se SMART Boardem šest zařízení pro skupinovou výuku. Číslo 6 se ukázalo jako velmi užitečné. Nejdříve jsem si představovala, že bychom stihli 6 různých aktivit v průběhu jediné vyučovací hodiny. To by znamenalo na jednu aktivitu i s přesunem přibližně 7 minut. Od této myšlenky jsem však brzo upustila. Přesuny a seznamováním se s úkoly bychom ztratili mnoho času. Jako ideální se ukázalo rozdělení studentů sice na 6 skupin, ale vždy dvě skupiny měly stejnou aktivitu. Takže během výuky došlo pouze ke dvěma přesunům.

Bylo zajímavé pozorovat, jak ve skupinách vznikají přirození vůdci a jak intenzivní práce jsou studenti ve skupinách schopni. Samozřejmě se nestal zázrak, že by všichni studenti začali dostávat jedničky z matematiky. Ale ke zlepšení určitě došlo.

Sice ne všichni studenti pochopili, že skupinová práce je všech a ne jenom vybraného člena. Vždy se najde ve třídě někdo, kdo se „jenom veze“. Ale ve skupinové práci to je mnohem lépe rozpoznatelné. Práce je mnohem více individualizovaná a já měla pocit, že na vysvětlování tak nějak nejsem sama. Hodně mi pomáhali nadaní studenti. A tak došlo k tomu, že se ti dobří stali výbornými a ti, kteří se chtěli učit, měli koho se zeptat. Pochopitelně i já jsem měla plné ruce práce, ale jiné než během běžné výuky. Moje role byla spíše role organizátora a poradce.

Výuka s Olínkama byla zajímavá, obohacující, intenzivní, rozmanitá. Určitě se v duchu ptáte na to, zda byla také úspěšná. A musím napsat, že i úspěch se dostavil. Písemná práce napsaná po procvičení látky na All-in-Onech byla v průměru v různých třídách lepší o 0,5-0,8.

Myslím, že můžu napsat naprosto s čistým svědomím, že mě i mé studenty práce s Olínky nadchla. Ostatně podívejte se sami na jejich reakce:

 

Tabulka zkušeností:

Co napsat závěrem? Dovolila bych si trochu upravit pořekadlo: “Kdo si hraje, nezlobí!“ na: Kdo si hraje a učí se, jen tak mimochodem nezlobí a vzdělává se!“

Pro All-in-One se vás pokusila nadchnout

Mgr. Hana Ulíková
SPŠ Česká Lípa
www.sps-cl.cz