Tandemová výuka – jak na to

V minulém článku jsme si řekli, o čem tandem je, jaké má přednosti
a úskalí. Dnes si popíšeme realizaci této zajímavé a inspirující formy výuky. Neboť dobrá příprava je úspěchem celé realizace.

Postup krok za krokem:

1) Výběr kolegy (kolegyně) aneb koho si vezmu do tandemu:

  • Mám s ním(ní) velmi dobrý profesionální i osobní vztah a mezi žáky je oblíbený
  • Respektuje názor druhých, již jsem s ním(ní) spolupracoval
    a dopadlo to dobře
  • Je ochotný(á) pro změnu pravidel v hodině a nevadí mu(jí) být
    v hodině tím druhým

Chybně vybraný kolega(kolegyně) Vám tandem položí. Ne každý je ochoten naslouchat jinému a přijmout roli „toho“ druhého v hodině. Pokud jste našli vhodného parťáka(parťačku), tak si sedněte
a řekněte si své vize. Proberte scénáře, cíle, metody, postupy, aj.

2) Výběr třídy aneb kam s tandemem půjdu:

  • Ve třídě učím více let a dobře je znám, žáci mě poslouchají
    a nebudou se předvádět
  • Žáci mě respektují a jsem ve třídě velmi oblíbený – ideálně jsem třídní učitel(učitelka)
  • Už v dané třídě další dospělí (hospitace) byl a dopadlo to dobře
  • Nevadí jim nová forma výuky, změnu vítají, nevadí jim poslouchat dva kolegy(kolegyně)

Musíte si být oba jistí danou třídou na 100 %. Proberte s žáky, co je čeká, buď před realizací tandemu nebo na začátku hodiny
a nezapomeňte upřesnit svoje role ve výuce.

3) Výběr hodiny – předmětu, učiva, obsahu, metod, hodnocení
a cílů:

  • Učivo učím více let a prakticky nepotřebuji k frontálnímu výkladu žádnou pomůcku
  • Metody dobře znám a sám je ve výuce používám, hodnocení jsem schopen upravit
  • Cíle jsou konkrétní a dosažitelné, jak pro Vás a kolegu(kolegyni), tak pro žáky
  • Kolega(kolegyně) je na tom odborně stejně nebo lépe jak Vy
    a se vším souhlasí

Berte druhého kolegu(kolegyni) jako odbornou pomoc a využijte jeho názor. Nepouštějte se před žáky do odborné pře. Nevadí názorová diskuze, donutíte žáky ke kritickému myšlení. Nevybírejte nové metody s tím, že jste to chtěl(a) vždy zkusit. U hodnocení hodnoťte oba podobným způsobem. Používejte pomůcky, počítače, mobilní zařízení, internet. Vše si sepište pro následnou reflexi.

4) Rozdělení kompetencí aneb, co kdo bude v hodině dělat:

  • Kdo bude mít jakou roli – moderátor, poradce, konzultant, hodnotitel aj.
  • Role si musí být rovnocenné a ideálně 50 na 50
  • Kdo hodinu zahájí, kdo koho představí, kdo bude hodnotit, kdo hodinu ukončí
  • Role můžete udělat i duplicitní, ale pozor na vzájemný respekt

Nepřekážejte si. Neexcelujte, aby se druhý krčil ve Vašem stínu. Musíte mít dobrý pocit a ne, že už to nechce nikdy zažít. Držte se domluvených postupů a pravidel, jinak můžete přijít o dobrý vztah
s kolegou(kolegyní) nebo ztratit respekt žáků. Nastane-li odborná rozepře, neponižujte se mezi sebou, nehádejte a neskákejte si
do řeči. Domluvte si signál, když chcete něco říct, pusťte se ke slovu.

5) Realizace aneb jdeme na to:

  • Ten, co je na své hodině začíná – pokud nechcete změnu
  • Seznámí žáky s faktem, že se jedná o hodinu tandemové výuky – přiblíží průběh
  • Představí kolegu(kolegyni) nebo nechá kolegu(kolegyni) představit se
  • Informuje žáky o své roli a roli kolegy, popř. rolích, resp. jak celá hodina bude probíhat
  • Zodpoví případné dotazy žáků a zrealizujte hodinu
    dle dohodnutých pravidel

Nebojte se, je to jen další hodina. Tréma může být zásadním faktorem, pokud sobě nebo kolegovi(kolegyni) nevěříte. Sejděte se
a zkuste si to bez žáků. Mějte připravený katastrofický scénář
pro nečekávané situace – nepanikařte. Nehlídejte kolegu(kolegyni)
a nekontrolujte, co říká. Na hodině je proto, aby Vám pomohl(a). Pozor na hodnocení žáků, domluvte se. Využijte možnost individualizace přístupu k žákům, co nestíhají. Vše si sepište pro pozdější reflexi
a vyhodnocení.

6) Reflexe s žáky a kolegou:

  • Udělejte zpětnou vazbu se žáky hned po hodině, nebo na konci hodiny
  • Zeptejte se jich, jak se jim hodina líbila – plusy a mínusy, typy
    a náměty pro další tandem
  • Pochvalte je, pokud byli aktivní, anebo opačně a zeptejte se,
    zda chtějí další tandem
  • Podobnou reflexi udělejte s kolegou(kolegyní) – buďte vnímaví, empatičtí a kritizujte zlehka
  • Buďte otevření a kritiku přijímejte s úsměvem, může Vám hodně dát – vše si sepište

7) Když se to zvrtne, aneb co dělat, když tandem nevyjde a je to katastrofa:

  • Identifikujte problém, proč k tomu došlo – zaměřte se na něj
    a vyřešte ho
  • Pokud je problém kolega(kolegyně), vyměňte ho – nemá význam se s ním hádat, nedodržel svoji roli, šel proti Vám apod.
  • Podcenili jste přípravu – udělejte ji lépe, důkladně a podrobněji, zaměřte se na úskalí
  • Vybrali jste špatné učivo, metodu, stanovili jste si velké cíle apod. – vyberte jiné učivo, tam, kde se cítíte silní, jinou metodu, stanovte nižší cíle atd.
  • Vybrali jste nevhodnou třídu – jděte do jiné, u níž si věříte, že to dopadne skvěle
  • Okamžitě realizujte nový tandem, jinak už to nikdy nepůjde

Ing. Alex Fales

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů