„Paní učitelko, mohl bych si nějak zlepšit známku z matematiky?“

Tak toto je otázka, kterou při své práci matikářky na střední škole slýchám poměrně často. Proto mám připravených hned několik odpovědí. Tentokrát jsem se však rozhodla jít neobvyklou cestou, protože tato konkrétní otázka přišla od žáka studujícího obor informační technologie. Takže takové opakování pro celou třídu připravené žákem a uskutečněné prostřednictvím Extreme Collaboration (dále XC) by mohlo dopadnout velmi dobře. Tazatel, prosebně koukající žák Zdeněk, souhlasil, a tak jsme se dali do práce.

Zvládnutí software

Prvním krokem k uskutečnění naší myšlenky bylo naučit Zdeňka pracovat se SMART Notebookem a jeho propojením s doplňkem Extreme Collaboration. Tuto část procesu vylepšení si známky z matematiky jsme vyřešili poměrně netradiční cestou. Protože jsem tou dobou vedla tematicky vhodný webinář, Zdeněk se mi do něj přihlásil a absolvoval ho – a nutno říci, že se choval opravdu vzorně a pozorně. Takže ovládání vhodného software můj žák zvládl rychle a efektivně.

Volba úloh a typů cvičení pro XC

Následovala nejdříve Zdeňkova samostatná práce, kdy vymýšlel úlohy pro svou třídu a k nim volil vhodné typy cvičení pro XC. A jen tak mimoděk se naučil i tu matematiku, o kterou šlo především. Několikrát jsme se domlouvali nad několika změnami – ať už se týkaly vzhledu, obsahu, tak i typografických pravidel a autorských práv. Nicméně celkový výsledek svého snažení mi Zdeněk tajil a připravil tak překvapení i pro mě. Musím přiznat, že jsem měla obavy, aby se hodina nezvrhla v nějakou hereckou etudu. Ale to už je tu hodina H. Pojďme se tedy podívat, jak to všechno dopadlo.

Použití XC při vyučování

Byla jsem opravdu napjatá. Zdeněk však vypadal celkem sebejistě, tak snad vše dopadne dobře. Přichází první, úvodní strana – okamžitě hodnotím: střídmá, vzhledově příjemná. Zdeněk si bere slovo, provádí všechna nastavení pro první úlohu, spolužáci začali připravovat svá chytrátka (žákovská zařízení). Když jsou všichni správně připojeni, můj náhradní kolega pro tuto vyučovací hodinu spouští první úlohu. Vše se zdá být v pořádku. Pak však opět začínám být mírně nervózní. Jak si asi tak Zdeněk poradí s vyhodnocováním úlohy? Přeci jenom – má 31 spolužáků a zkušenosti s XC leda okoukané z mých hodin. Ale pak jen koukám, jak to běží. Navíc jsem konečně pochopila, proč je v levém dolním rohu obrázek zeměkoule. To bylo místo určené pro špatné odpovědi – prý „ať jdou do světa na zkušenou a poznají, kde byla chyba…“. Následuje další úloha a mně je čím dál jasnější, že tento můj nápad na vylepšení známky se mi opravdu povedl. Zdeněk nastavoval, řídil, vyhodnocoval; třída odpovídala a přijímala Zdeňkova rozhodnutí. V tomto duchu se nesla celá vyučovací hodina a všichni jsme z ní měli opravdu dobrý pocit.

 

Určitě se v duchu ptáte, zda si Zdeněk známku z matematiky opravdu vylepšil. Skutečně se mu to povedlo. A nejenom díky Extreme Collaboration, ale i díky tomu, že se vlastně díky přípravě úloh naučil matematiku natolik, že zvládl dobře i poslední čtvrtletní práci. Takže Zdeněk mohl na prázdniny odejít s vytouženou (a zaslouženou) známkou z matematiky.

 

 

Se svým nápadem se s vámi podělila:

Mgr. Hana Ulíková
Střední průmyslová škola Česká Lípa