Zkušenost se SMART Collaborative Classroom

Díky dlouhodobé mezinárodní spolupráci měla vybraná část třídy O4 z rakovnického Gymnázia Zikmunda Wintra možnost 15. prosince 2014 vyzkoušet práci ve SMART Collaborative Classroom v prostorách Ashram College v holandském Alphen aan den Rijn.

Spolupráce s Ashram College

Od loňského školního roku naše třídy dlouhodobě spolupracovaly na společných úkolech, které měly vést k bližšímu poznání životního stylu a hodnosti obou národů. Tvořili jsme aktivity, které vycházely z možností našich tematických plánů a svým průběhem obohacovaly naše žáky o nové zkušenosti využití moderních technologií vy výuce. Postupně se tato spolupráce vykrystalizovala k aktivitám, které studentům představovaly pojem global citizen (světoobčan). Díky naší účasti v soutěži GOLD Star SEE jsme byli osloveni Bobem Hofmanem, abychom se zapojili do projektu Global Teenager, což je zejména pro rakovnickou školu velká výzva, protože bude první českou školou v tomto projektu. V prosinci došlo k našemu prvnímu osobnímu setkání, navíc v jedné z mála SMART Collaborative Classroom v Evropě.

Co je SMART Collaborative Classroom?

SMART Collaborative Classroom je projekt SMART Technologies, který ve škole zajišťuje prostor, ve kterém lze zapojit celou třídu, týmy i jednotlivce do průběhu výuky. Snaží se naplnit představy učitelů, kteří chtějí maximálně využít technologie pro svoji výuku a co nejrealističtěji vnést vnější svět do prostředí školy. Jedním z hlavních cílů tohoto projektu je podporovat týmovou výuku a posilování sociální inteligence. Dalším cílem je podporovat nové pedagogické přístupy a umožnit tvorbu zcela nových, neotřelých učebních modelů.

Jak SMART Collaborative Classroom vypadá?

Každá třída je vybavena jinak, protože odpovídá specifickým požadavkům učitelů a žáků dané školy, ale v zásadě v ní naleznete interaktivní tabule, displeje, digitální kamery a další doplňkový hardware. Vše je propojeno výukovým softwarem SMART Notebook.

 

Hodina intenzivní a obohacující práce

Cílem naší hodiny, které se účastnilo 14 českých a stejný počet holandských studentů, bylo hledat odpovědi na otázky, které se týkají naší účasti v projektu Global Teenager. Nechtěli jsme studenty nechat pouze odpovídat, ale i přinášet nápady, jaké prostředky a postupy při projektu používat. Tento přístup se velmi osvědčil, protože studenti sdíleli zkušenosti s aplikacemi a softwarem, které jsme s kolegou Borisem Berlijnem neznali, a rádi je budeme do budoucna využívat.

V rámci naší spolupráce se zeměmi třetího světa jsme zvolili jako koncept dvě klíčová slova: reciprocita a rovnoprávnost. Studenti proto hledali odpovědi na otázky, aby naše spolupráce nebyla pouze jednostranná, ale abychom i druhé straně umožnili přijít s vlastním přínosem. K tomu velmi pomohla definice světoobčana a praktické příklady jeho chování v běžném životě.  Studenti obou škol jasně ukázali, že je jim tento přístup blízký a rozumí mu. Posledním tématem byl vhled.  Zde studenti přemýšleli a sdíleli možné negativní postoje, které můžeme u studentů ze zemí třetího světa vyvolávat, a kterým bychom se měli v budoucí spolupráci vyhnout.

Během hodiny jsme využili pět stanovišť: dvě v lavicích a tři mimo ně. Na prvním stanovišti využívali studenti tužku, papír a společně diskutovali, zatímco na druhém využívali tablety pro doplňování pracovních ploch ve SMART amp. Zbylé skupiny pracovaly na interaktivní tabuli SMART a dvou interaktivních displejích. V průběhu hodiny jsme velmi dbali na přesnou strukturu výuky.  Na začátku jsme za pomoci technologií uvedli celé téma, poté jsme nechali studenty spolupracovat a nakonec jsme pouze sledovali jejich práci, která činila největší část hodiny.  Bylo skvělé pozorovat studenty, jak postupně odkládali ostych ze setkání s novými spolužáky a komunikace v cizím jazyce, a nakonec čile a aktivně spolupracovali a sdíleli společnou radost z vykonané práce. Tato zkušenost jen potvrdila, že ve světě moderních technologií je jejich využití při mezinárodní spolupráci více než přínosné pro prohloubení porozumění mezi kulturami a národy.

 

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů