Výzva 51 a její odkaz

Z pohledu lektora a mentora musím konstatovat, že tento projekt skutečně přinesl zapojeným školám to, co ve většině případů potřebovaly. MŠMT nemá prostředky pro posun vzdělání v ČR potřebným směrem a školství doslova stárne a Ministerstvo financí o tom asi ani nechce slyšet. Výzva 51 přinesla potřebné finance, díky nimž si zapojené školy mohly zakoupit moderní zařízení pro podporu a rozšíření vzdělávání s využitím ICT technologie a alespoň trochu omládnout.

Celkem dost problematické a náročné se pak staly realizace výběrových řízení na nákup vybraných zařízení, kdy školy měly zájem zakoupit konkrétní zařízení, ale bohužel tak jednoduché to prostě není. Takže se s tím řada lidí velmi potrápila a zařízení, které měla být k dispozici na začátku projektu, dostala až ke konci. No, čert to vem, hlavně že je nakonec dostaly.

Dalším velkým přínosem bylo proškolení pedagogů z hlediska zapojení ICT technologií do výuky, vyhledávání zdrojů na internetu, aplikace interaktivních technologií, jak na autorský zákon, využití ICT v jednotlivých předmětech formou oborových školení, seznámení s možnosti Cloudů včetně aplikace do výuky, využití Google Aplikace, a další. Kromě samotných pedagogů byli proškolení i metodici ICT a vedení školy. Pro potřeby jednotlivých školení zpracovali metodici podpůrné materiály, které byly účastníkům předány pro jejich pozdější připomenutí dané problematiky a ukotvení získaných znalostí. Jednotlivá školení probíhala buď přímo na školách anebo byly vybrány školy, kam se zájemci o proškolení v dané problematice sjížděli.

Zcela novým prvkem výzvy 51 byl mentoring, vedení pedagoga krok za krokem ICT technologiemi, resp. jde o rádce, který ukazuje pedagogovi cestu ICT technologiemi, usnadňujeme mu proces získávání ICT dovedností včetně následného využití ve výuce. Jinými slovy, získali pedagogové odpovědi na otázky, jak co udělat, jak co využít, a šlo by to i jednodušeji, aj. Mentor kromě rad sledoval i celkový pokrok a vývoj mentorovaného pedagoga ve světě ICT technologií, čímž mu poskytoval zpětnou vazbu z hlediska dosažených cílů. Podpora byla jak přímá, buď individuální nebo skupinová a v podobě náslechů v hodině, tak i nepřímá, buď mailem nebo telefonicky, ale i novodobou formou trendu v oblasti školení a to v podobě webináře.

Zajímavou alternativou využití moderních dotykových zařízení se ukázalo využití vlastních žákovských zařízení, samozřejmě je zde problém s požadavkem na aplikace, ale vzhledem k současným Cloudovým možnostem, se postupně tento nedostatek odbourá, jen to bude potřebovat čas a nějaké peníze. Dále bude potřeba naučit žáky využívat tato jejich zařízení k jejich vzdělání. Také bude potřeba do tajů chytrých zařízení zasvětit i samotné učitele a zde bude potřeba nejen školení, ale zejména pak mentora, který provede pedagogy krok za krokem osvojení si práce s chytrým zařízením a následně jeho zapojením do Cloudové výuky. Bude potřeba i části financí pro sociálně slabší žáky, aby mohli také využívat tato zařízení, které jim zapůjčí škola. A lehce upravit školní řády.

A co dál?

Řada škol si vypracovala plán školení a systém vzdělávání pedagogů. Bude potřeba ho postupně rozšiřovat a hlavně dodržovat. Školy mají ve svých řadách průkopníky, kteří nastoupili do rychle jedoucího vlaku vývoje ICT Technologií a nebojí se inovátorských kroků pro zvýšení nejen atraktivnosti výuky, ale i jejímu přiblížení novým a novým generacím žáků, kteří vnímají a vidí svět kolem sebe zcela jinak než o řadu let starší pedagogové, jež si vlak nechali ujet. Bude potřeba větších prostředků pro vyšší motivaci pedagogů. Musíme věřit, že MŠMT dostojí svým slibům a Ministerstvo financí pochopí, že peníze do stání kasy v budoucnu přinesou namotivovaní absolventi škol, kteří budou zakládat díky svým inovátorským a velmi motivovaným pedagogům internetové firmy a podnikatelské záměry, o kterých se nám dnes ani nezdá, než řada lidí bez vyšších cílů, kterým předci stačí díky svým nemotivovaným pedagogům skutečnost, že se o ně postará stát a jejich rodiče.

Je potřeba tyto průkopníky dál rozvíjet a investovat do nich. Tlačit na MŠMT o finanční prostředky. Postupně z těchto průkopníků udělat mentory, aby posouvali hranice společně s externími mentory u dalších a dalších pedagogů, u nichž je to možné a dostali tak společnými silami současnou výuku do stavu, který je velkým přínosem, jak pro žáky, tak pro samotné pedagogy. Bude to stát peníze, ale já pevně věřím, že to naši zákonodárci pochopí již brzy.

Pedagogové vzdělávejte se v moderních ICT technologiích, a hledejte cesty k jejich využití ve svých hodinách. Nechte se inspirovat od druhých a sami inspirujte. Buďte si vzájemné oporou, buďte tým. I učitel českého jazyka může inspirovat fyzikáře a naopak. Předávejte si materiály a zdroje, které vidíte jako zajímavé a mohli by pomoci ostatním. Naučte se používat Cloudy a žákovská chytrá zařízení.

Nebojte se dalších výzev a spolupráce s externími firmami. Spolupracujte mezi sebou a zvyšujte své cíle, zvyšujte i cíle svých žáků a celkově i cíle své školy. Buďte moderními pedagogy, kteří využívají moderní ICT technologie a jsou pro své žáky víc než jen pedagogy, ale lektory ICT a pro své kolegy mentory.

Výzva 51 je závazkem z hlediska budoucího vývoje škol a ukázala nám, že to s potřebnými financemi prostě jde. Tak vidím výzvu 51 a její odkaz já, Alexandr Fales.

 

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů