Výsledky pilotáže Let’s Talk
Na Střední odborné škole Drtinova probíhala pilotáž nové multimediální učebnice Let’s Talk! pro výuku angličtiny, která je vytvořena přímo pro prostřední multimediální jazykové laboratoře pracující v systému SmartClass. Žáci využívali laboratoř pravidelně (alespoň 1x týdně) po dobu 2 měsíců a během této pilotáže 3x vyplňovali stejný dotazník, který zjišťoval, jak se jim s učebnicí pracuje.
Je třeba uvést, že žáci pracovali s výukovým materiálem na úrovni A1 a A2, což ne zcela odpovídá úrovni jejich jazykových znalostí. Běžná učebnice, kterou používají během výuky angličtiny, je na úrovni A2+ až B1. Tento fakt tedy pravděpodobně ovlivnil i celkové výsledky pilotáže, především množství nové slovní zásoby a osvojování nových gramatických jevů.
Jak Let’s Talk hodnotili žáci
Žáci uvedli, že se v rámci hodin, během kterých probíhala výuka v jazykové laboratoři za pomoci učebnice Let’s Talk, naučili v průměru 3 nová slovíčka za hodinu (především se jednalo o slovní zásobu týkající se jídla, zeleniny, filmů a jejich žánrů). Více než polovina žáků uvedla, že si zlepšila nějaký gramatický jev (konkrétně se jednalo o počitatelnost a nepočitatelnost, procvičování some a any). Více než 95 % žáků uvedlo, že jim k výuce v tomto případě nechyběla běžná učebnice. Taktéž více než 60 % žáků uvedlo, že by dalo přednost výuce právě v prostředí jazykové laboratoře. Na otázku, kolik % času by se žáci chtěli učit v jazykové laboratoři, vyšla průměrná odpověď (při 3 měřeních ve stejných skupinách) 51 % výuky, což v tomto konkrétním případě znamená využití laboratoře při dvou ze čtyř hodin anglického jazyka.
Žáci se také mohli vyjádřit ústně k výhodám a nevýhodám systému. Mezi nejčastěji se opakující výhody patří především okamžité vyhodnocování správnosti cvičení, dále anonymita (tedy to, že případný neúspěch ve cvičení nespatří ostatní spolužáci), novost aktivit a také to, že žáci si nemusí psát cvičení propiskou. Mezi nejčastější zmíněné nevýhody patří to, že se celou dobu dívají do monitoru a že některá cvičení zejm. na výslovnost ne vždy zcela správně vyhodnocují jejich odpovědi.
Pohled učitele
Mezi hlavní klady z pohledu vyučujícího patří interaktivita a možnost pracovat vlastním tempem. Je mnohem snazší zavést diferenciovanou výuku, tedy přizpůsobit obsah hodin žákům na různé úrovni jazykových znalostí. Systém poskytuje dostatek možností a variabilitu aktivit, kterým se mohou věnovat i nadaní žáci, místo čekání, až běžné aktivity dokončí ostatní spolužáci. U méně nadaných žáků se lze naopak zaměřit na procvičování základních dovedností a vynechat další aktivity, které by byly nad rámec běžné výuky. Rovněž kontrola jejich postupu je snadná, okamžitou zpětnou vazbu hodnotí vyučující kladně. Důležitým faktorem pro zlepšení motivace žáků k výuce cizího jazyka je také fakt, že výuka v systému Let’s Talk je zajímavá a zábavná.
Naopak menší organizovanost výuky lze počítat mezi nevýhody. Studenti mají často tendenci věnovat se dlouhou dobu jediné aktivitě na úkor ostatních. Vzhledem k tomu, že zpětnou vazbu poskytuje systém všem žákům individuálně a v různou dobu během hodiny, je pro vyučujícího složitější podchytit, které jevy dělají žákům problémy a vysvětlit je všem najednou (může je pouze zjišťovat zpětně při prohlížení si výsledků, kterých žáci dosáhli). Zpětná vazba je pouze formou oznámení chyb, daný jev je ale většinou potřeba dovysvětlit a upevnit. Další nevýhodou může být, že slovní zásoba a výslovnost vychází z americké angličtiny, na rozdíl od běžně používaných učebnic angličtiny, což může způsobovat nejasnosti. Na druhou stranu to lze vnímat i pozitivně, že se studenti setkají a procvičí s autentickou variantou jazyka. U poměrně velkého počtu studentů jsme řešili jejich neochotu nahrávat své odpovědi do systému. Bylo to hlavně z důvodu jejich nejistoty, jednalo se především o nesmělejší žáky, kteří uvedli, že jim je nahrávání velice nepříjemné. Při častější práci se systémem se ale tento problém u většiny postupně zlepšoval.
Systém je zajímavou alternativou běžné výuky, vyučující SOŠ Drtinova by ho rozhodně pro výuku cizích jazyků doporučil. Je velice interaktivní, poskytuje množství různorodých aktivit a okamžitou zpětnou vazbu. Nicméně ne využívat Let’s Talk jako náhradu běžné výuky, spíše pro její doplnění, např. 1 hodinu ze 4 týdně nebo pro žáky, kteří se cizí jazyk učí samostudiem.
Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík
Mgr. Veronika Menoušková