Třída s nápadem …aneb s technikou i bez

Na konci školního roku 20/21 jsem získala školní jackpot! V průběhu velkých prázdnin se bude opravovat třída, ve které jsem nejenom správcem, ale hodně zde i učím! A nepůjde jenom o vymalování a natírání. Můžu si ji (v mezích školního rozpočtu) navrhnout dle svých potřeb.

Sny kontra realita

Okamžitě mi začala naskakovat všechna má přání, která se mi nastřádala za poslední léta:

1.       Další zobrazovací zařízení (nejlépe několik).

2.       Vyřešení problémů s akustikou.

3.       Pravoúhlá soustava souřadnic na podlaze třídy.

4.       Více zařízení, která můžu půjčovat žákům (mým tajným přáním bylo více "all-in-onů")…

Následovala konzultace s panem ředitelem a hledání kompromisů mezi mými přáními a rozpočtem. Myslím, že řešení opravy a zařízení třídy dopadlo nakonec velmi dobře. A tak bych vás ráda do své nové třídy pozvala.

 

Vybavení třídy

Technické vybavení třídy jsme zachovali. V centru třídy je interaktivní tabule, k ní je připojený videokonferenční systém Logitech, ve skříňce je 5 all-in-onů. Nicméně všechny kabely jsou vedeny ve zdi, vše je čisté, nikde nic nevisí, netrčí. Kolem třídy je dalších 6 dvojzásuvek s individuálními jističi, abychom mohli snadno nabíjet zařízení z jakéhokoli místa ve třídě. Velmi jsme se žáky ocenili i novou podlahu a tím mnohem tišší pohyb po třídě.

 

Kompromis mezi přáním a skutečností

Ad 1. Další zobrazovací zařízení jsme ve třídě nahradili několika keramickými, magnetickými tabulemi. Celkem jich mám 5, dvě bílé a tři rastrové – jako dělané na tvorbu grafů, vyhodnocení pravdivostních hodnot výroků a dodržení jiných potřebných struktur. Učím matematiku, proto jejich využití vidím z hlediska svého předmětu. Nicméně si myslím, že rastrové tabule jsou dobře využitelné i v jiných předmětech.

Ad 2. Řešení akustiky ve třídě by bylo finančně náročné. Tak jsem se snažila alespoň „rozbourat“ prostor umístěním závěsů, květin a další výzdoby třídy. Není to ideální, ale je to lepší.

Ad3. Pravoúhlou soustavu souřadnic na podlaze nemám, ale jejich přenesení na keramické tabule s rastrem je také skvělým řešením.

Ad 4. Ačkoli mám přímo ve třídě jenom 5 all-in-onů, v průběhu prázdnin jsme na školu pořídili dalších 15, které si může půjčit kdokoli z vyučujících. V současné době jich tedy můžeme mít tolik, že na nich žáci mohou pracovat ve dvojicích.

Myslím, že kompromisy při opravě této třídy byly více než dobré.

 

PRVNÍ ZKUŠENOSTI

Využívání barev

Jistě mi dáte za pravdu, že barvy lze při výuce použít mnoha způsoby. Na našich nových tabulích je určitě využíváme v maximální možné míře. Zatím se osvědčilo rozvržení: černě zadání, zeleně práce žáků, modře opravy žáky, no a na mé poznámky a opravy jsem si ponechala učitelskou červenou. Žáci pak mohou velmi rychle vstřebat některé „zádrhelové“ části úloh a učí se tak nejenom z vlastních chyb, ale i z chyb ostatních.

 

Práce žáků inspiruje

Tabule hned po ukončení práce nemažu. Někdy se k nim vracíme, žáci nad nimi debatují (někdy dokonce i o přestávkách) a přidávají další myšlenky. Pro žáky z jiných tříd pak tabule fungují jako zajímavá dekorace, která na ně působí různě. Někdy vzpomínají nostalgicky „no jo, to jsme taky dělali.“ A já mám připravené prostředí pro rychlé opakování ne zrovna aktuálně probírané látky. Jiní žáci se trochu leknou, co je ještě čeká – ale já situaci spíše využiji k tomu, abych jim nastínila, kudy se budeme ubírat později. Často je vidět návaznost probírané látky na témata, která budou následovat.

Pracují všichni

Také využíváme toho, že tabule jsou magnetické. Oblíbeným způsobem aktivity je práce, kterou bych nazvala: „Ukažte, co umíte“. Každý žák dostane do ruky buď vlastní příklad, nebo jeho část a všichni pak komunikací mezi sebou musí přijít na to, jak k sobě vše patří a co je asi výsledkem. Závěry jejich snažení pak magnetem umístíme na tabuli a nad úlohami dále diskutujeme. Někdy po skupinách, někdy celá třída. Na všechny tabule je totiž vidět, i když žáci sedí.

Techniku nezanedbáváme

Nesmím zapomenout ani na využití našich „Olínků“ (= all-in-one). Při skupinové práci střídáme aktivity ve sdíleném prostředí (převážně jde o prostředí Lumio) a práci na tabulích. Práce je tak různorodější a nabízí rozmanité způsoby práce.

Videokonferenční systém ve třídě je skvělým řešením pro smíšenou výuku. Hodně žáků musí zůstávat doma a přitom se cítí zdravě. Pokud chtějí, založím online schůzku a mohou se výuky zúčastnit – i aktivně.

 

VÝZVA PRO ZÁJEMCE

Videokonferenční systém jsme využívali k různým projektům už léta před covidem. Snad už nebudeme zůstávat doma tak dlouho a budeme se tedy moci k našim projektům vrátit. Tématem, které se chystáme zpracovat, jsou spirály. Pokud byste tedy měli zájem se tohoto projektu zúčastnit, napište mi na níže uvedený email. V projektech je online propojeno vždy několik škol – někteří se aktivně podílí na obsahu, jiní se jenom připojí a nechají se inspirovat i poučit o tématu, které nenajdete ve výuce v samostatném tématu.

O první zážitky v nově rekonstruované třídě se s vámi podělila

Hana Ulíková

Střední průmyslová škola Česká Lípa
www.sps-cl.cz

Hana.Ulikova@sps-cl.cz

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů