Tandemová výuka jako zpětná vazba a inspirace pro učitele

Tandemová (párová či týmová) výuka nemusí obohacovat pouze žáky, ale může být velmi přínosnou pro samotné učitele. A to dokonce i pokud není pravidelná, ale pouze občasná či jednorázová. I společná výuka s odborníkem z praxe může být zdrojem inspirace.

Mnoho škol zavádělo či zavádí tandemovou výuku, aby se učitelé mohli více věnovat jednotlivým žákům či skupinám žáků s cílem podpořit diferencovanou výuku. Již méně ji školy zvažují jako podporu profesního rozvoje učitelů samotných.

Existuje několik modelů tandemové výuky. Mezi ty základní patří:

-          jeden vyučuje a jeden pozoruje;

-          jeden vyučuje a druhý asistuje;

-          výuka na stanovištích;

-          paralelní výuka;

-          alternativní či diferencovaná výuka;

-          týmová výuka.

Všechny výše uvedené modely jsou charakteristické trochu jiným průběhem výuky, přesto mají něco zásadního společného. Tím je právě spolupráce dvou či více vyučujících. Nemusí se však jednat o pravidelnou spolupráci, ale i o občasnou či jednorázovou. V novele školského zákona z letošního roku se nově hovoří o provázejících a uvádějících učitelích. Provázející učitel se věnuje studentům učitelství, kteří u něj konají praxi během studia. Tento učitel poskytuje zpětnou vazbu studentovi na jeho vlastní výuku, případně mohou společně učit. Student učitelství stráví ve škole zpravidla pouze několik týdnů. Oproti tomu uvádějící učitel je zkušený učitel, který pomáhá s adaptací začínajícího učitele, který do školy nově nastoupil a jeho praxe ve školství je menší než 2 roky.

V tomto příspěvku se zaměříme na to, jak může být tento začínající učitel či student učitelství vhodným zdrojem inspirace pro již zkušeného učitele.  Často mohou být tito začínající učitelé zkušenější či více zapálenější pro využívání digitálních technologií ve výuce a právě společná příprava výuky a její samotná realizace, kdy se do výuky zapojí oba učitelé, může přinést inspiraci pro další výuku právě zkušenému učiteli. Zároveň zkušený učitel může díky svým zkušenostem přispět s vhodným didaktickým uchopením nástroje. V praxi se může jednat o využívání různých kvízových aplikací, virtuálních kolaborativních nástěnek nebo technologií obecně (využití mobilních telefonů, tabletů, iPadů, VR, 3D tiskáren či dokonce robotických stavebnic).

Spolupráce a vzájemné učení může probíhat i v rámci schématu jeden učí a druhý pozoruje. Kdy může například zkušený učitel požádat začínajícího učitele, aby mu pomohl sledovat určitý jev, například zapojení vybraných žáků do výuky, práci s chybou, přechodové aktivity apod. Právě postřehy z tohoto cíleného pozorování mohou být pro učitelé velkým zdrojem inspirace, ale i zpětnou vazbou, že svoji práci dělají dobře, případně jak ji mohou ještě zdokonalit.

Zároveň díky celé řadě projektů (např. Šablony či Den pro školu) je možné si zvát do výuky celou řadu odborníků z praxe. Učitel se tak při přípravě hodiny a spolupráci s tímto odborníkem může seznámit s novými technologiemi či metodami a vyzkoušet si, zda by je do výuky nechtěl v budoucnu sám integrovat. Jak již bylo řečeno, tak by měla být tandemová výuka založena na důkladné přípravě, realizaci a především i následném vyhodnocení.

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů