Suno - nechte žáky skládat vlastní písničky
Proč by si žáci nemohli vytvářet své vlastní písně pomocí AI. Zkuste s žáky snadnou aktivitu, kdy napíší žáci text, a nástroj Suno jim z toho vytvoří písničku podle jejich žánrových preferencí. Nástroj lze využít k nácviku výslovnosti, pro podporu kreativního psaní a nebo jen pro pobavení.
Nástroj Suno umožňuje vám i vašim studentům stát se takřka profesionálními hudebníky během několika sekund za pomoci umělé inteligence. Jedná se tedy o platformu zaměřenou na tvorbu hudby, která navíc nabízí hned několik možností využití ve výuce.
Rozhraní aplikace je sice v angličtině, ale samotná tvorba jednotlivých písní není na tomto jazyku závislá – Suno dokáže hravě vytvořit píseň v anglickém, německém, ale také například v českém jazyce, díky čemuž je vhodná jak pro hodiny cizích jazyků, tak pro jazyk český či hudební výchovu. Pokud se ale například v českém a německém textu objeví anglické slovíčko nebo vlastní jméno z jiného jazyka, bude nutné slovo přepsat tak, jak má být vysloveno.
Aplikace Suno a kreditový princip
Po vytvoření účtu v aplikaci získá každý uživatel určitý počet kreditů, které následně využívá k vytváření hudby nebo úpravy vlastních hlasových nahrávek. Denní počet kreditů zdarma je stanoven na 50, což by mělo oficiálně stačit na vytvoření 10 písní, ale v realitě je to přibližně 5. Suno proto nabízí uživateli zakoupení plánů Pro nebo Premium, které kromě většího počtu kreditů poskytují také některé pokročilejší funkce, ale domníváme se, že pro občasné využití ve výuce bohatě postačí i základní verze. Pokud by ale někdo chtěl skládat každý den více než 10 písniček, může pak zpoplatněné plány zvážit.
Jakými způsoby však lze Suno využít k oživení výuky?
Jedním z nich je generování zcela nových písní podle vlastního zadání, tzv. „promptů“, a se samotným textem i hudbou už si následně nástroj poradí sám. Pokud chceme být konkrétnější, můžeme kromě tématu zvolit také hudební styl či aplikaci určit jednotlivá slova, která mají v písni zaznít. Tato funkce je ideální pro výuku cizích jazyků, kdy díky tomuto využití představíme žákům jednotlivá slovíčka v širším kontextu. S písní mohou pak žáci dále pracovat - například doplňovat slova na vynechaná místa, diskutovat o ni apod. Píseň může být tedy výchozí aktivitou pro konverzaci.
Po stisknutí tlačítka „Create“ aplikace během několika sekund vygeneruje hned dvě verze nové skladby. Po rozkliknutí jedné z nich se zobrazí také její text, se kterým můžeme společně se žáky pracovat, a pokud s ním nejsme spokojeni, můžeme jej také ručně upravit. Tato možnost se hodí také v případě, že umělá inteligence zapomene některé ze zadaných slov použít. Gramaticky jsou však generované texty prakticky bezchybné.
Níže naleznete odkaz na píseň, kterou nástroj vygeneroval pomocí promptu použitého na fotografii nahoře.
https://suno.com/song/1583f6c8-6e51-4523-9f6b-b9a7535875e7
Tvorba vlastních textů
Další způsob využití, který bychom vám chtěli v článku představit se zaměřuje na podporu kreativity žáků. Nástroj totiž kromě generování hudby podle zadaných parametrů dokáže také proměnit naše vlastní texty v hotovou píseň. Chceme-li této funkce využít, je nutné přepnout v horní části aplikace tlačítko na možnost “Custom”.
Ve třídě můžeme využít vlastní tvorbu následujícím způsobem: Žákům zadáme téma a několik slov, které by měli do písně začlenit a dáme jim dostatek času na její tvorbu. Dále lze specifikovat, jestli se mají verše rýmovat, nebo zda nevadí používání veršů volných. Záleží také pouze na nás, zda je necháme pracovat samostatně či ve skupinách. Případně zda budou mít za úkol složit celou píseň nebo jen jednu sloku. V případě, že se rozhodneme pro tvorbu pouze jedné sloky, můžeme následně všechny výtvory žáků spojit v jednu skladbu z našeho učitelského účtu. Díky tomu, že je bude zajímat, jak si nástroj poradil právě s jejich slokou je v tomto případě také možné, že se při prezentaci konečného díla před třídou budou více soustředit na celou píseň.
S nástrojem lze pracovat i při výuce kreativního psaní. Žákům můžeme zadat konkrétní téma nebo například obrázek, který mají popsat, klidně jako básničku, která se rýmuje. Vytvořený text mohou společně opravit, diskutovat nad ním, případně ho doplnit. Z tohoto textu mohou posléze vygenerovat písničku, ze které budou mít možná někteří větší radost než kdyby jen psali text, kterým se nikomu dalšímu nepochlubí.
Nácvik výslovnosti
Nástroj lze využít i k nácviku výslovnosti. Vyzkoušeli jsme to tak, že jsme si nechali z vybraných jazykolamů vygenerovat píseň, kterou lze využít k procvičování vybraných výslovnostních jevů. Píseň jsme měli hotovou za 30 sekund, protože stačilo vložit text jazykolamů, zvolit žánr a vygenerovat píseň.
Ukázka písně je zde: https://suno.com/song/3ef1840f-f1e5-4158-abbb-382ce64b02ef
Učitelé si takto mohou generovat do jisté míry i poslechy textů, aby rozvíjeli u žáků dovednost poslechu s porozuměním.