Slavíme 100 let!

V letošním roce si připomínáme 100. výročí vzniku českého samostatného státu. Ve školách na to nezapomínáme
a navštěvujeme různé výstavy, učitelé vymýšlí pro své žáky nejrůznější projekty a společně si tak připomínáme důležité události v naší historii. 

Jak se naše životy za posledních sto let změnily? Co je ovlivňuje?
A žije se nám dobře? Nejen tyto, ale i další otázky jsme si s dětmi kladli v rámci rozvoje mediálních dovedností.

Podívejte se na některé aktivity, které jsme si vyzkoušeli a které nás donutili se krátce zamyslet nad tím, jak rychle se naše životy proměňují.

1)      Začalo to příběhem.

Příběhem, který napsal chlapec zhruba před padesáti lety. Popisoval v něm svůj běžný den od rána až do večera. Úkolem žáků bylo rozpoznat a vyčíst mezi řádky, s kterými médii se chlapec běžně setkával. Odpovědi jistě tušíte: rádio, noviny, kniha... bylo jich pár,
z nichž některé pojmy jsme si museli vysvětlit. Však už běžně nechodíme do klasického „biografu“ a neposloucháme „dráťák“...

To druhý příběh byl jiný. Ten bychom mohli vyprávět sami,
protože jej právě prožíváme. Vyjmenujete alespoň na deset různých médií, se kterými se dnes děti běžně setkávají? (viz. aktivita 1)

2)      Čím se tyto příběhy liší?

Proč chlapec před padesáti lety neznal mobilní telefon? A mohl náš děda poslouchat hudbu přes sluchátka z mp3?

Nejprve jsme s žáky odhadovali, kdy který vynález vznikl a od kdy máme možnost pouštět si např. barevné vysílání v televizi ...
(viz aktivita 2), po té jsme informace o nich vyhledali a umístili
na časovou osu. Co myslíte, jak taková osa bude vypadat? (viz aktivita 3)

3)      A co nám tedy média přináší?

Jaké jsou jejich klady a zápory? Podívejte se, co sami vymysleli žáci
9. ročníků a jak formulovali své myšlenky... (viz aktivita 4)

4)      Bonus

První hodinu jsme zakončili zamyšlením nad tím, jak pohodlné životy díky moderním technologiím máme, i nad tím, že každá mince má svůj rub a líc.

Cíle mediální výchovy jsme naplnili a ještě nám vznikl malý prostor pro dobrovolný domácí úkol. Inspirují se žáci vlastními životy
a vymyslí příběh Pavlíny datovaný do roku 2018? Příběh, ve kterém popíší jeden její všední den, který v sobě skryje média, jež dnes běžně používáme?

Těším se na jejich práci a třeba si za sto let některý z příběhů přečte teenager budoucí generace...

Mgr. Michaela Králíková
ZŠ Litvínovská 600

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů