QR kódy ve výuce
Článek popisuje využití chytrých telefonů ve výuce. Jedná se hlavně o aplikaci pomáhající čtení QR kódů, po načtení zobrazí úkol pro žáky.
Všichni jsme se setkali v našem životě s těmi černými čárkami, které tvoří QR kód (z anglických slov quick response). Jsem učitelkou anglického jazyka na základní škole a vyzkoušet „smart“ telefony ve výuce mě docela lákalo. Nápadů na internetu najdete mnoho, dovolte mi ale podělit se s Vámi o svou zkušenost. Na stránkách www.classtools.net jsem našla odkaz na generátor QR kódů a návod jak vytvořit zajímavé cvičení pro své žáky.
Začala jsem tím, že jsem požádala žáky, aby si do následující hodiny přinesli buď tablety, nebo „smart“ telefony. V hodině jsem zjistila, že nám vyjde jeden přístroj do dvojice. V této hodině jsme si stáhli aplikaci na čtení QR kódů. Další hodina už byla zaměřena na hledání kódů, vyřešení úkolů a jejich následné zapsání.
Kódů jsem měla po třídě schovaných 8, protože jsem nechtěla touto aktivitou strávit celou hodinu a nevěděla jsem, jak rychle děti kódy najdou - ale co víc, jak si poradí s úkoly. Celá hra nám zabrala 20 minut. Bylo zajímavé vidět děti běhat po třídě, hledat kódy a následně spolupracovat při hledání řešení. Každá dvojice zvolila jinou taktiku. Jedna nejdříve načetla všechny kódy a až poté řešila úkoly, jiná po načtení hned řešila. Kódy jsem schovala během přestávky tak, aby o nich děti nevěděly (spodní část držáku na houbu, květináč, nástěnka, reproduktor, pod židlí apod.). Na závěr jsem dětem ukázala všechny úkoly na interaktivní tabuli a společně jsme si zkontrolovali správná řešení.
Hodnocení hodiny bylo velmi pozitivní. Jedná se pouze o jednu z mnoha možností využití „smart“ telefonů ve výuce a je jasné, že tyto telefony by měly být využívány pouze ojediněle jako zpestření výuky.
Jana Březinová
ZŠ 1. máje, Hranice