Procvičujte s žáky němčinu v jazykové laboratoři téměř bez práce

Robotel pro svoji jazykovou laboratoř SmartClass nenabízí pouze vytvořené materiály pro anglický jazyk, ale nově i pro španělštinu a němčinu. Jak dopadlo tříměsíční testování cvičebnice němčiny? Jaké byly reakce učitelů a žáků?

Naše škola (Střední odborná škola, Praha 5, Drtinova 3/498) si zakoupila rozšiřující obsah pro naše jazykové laboratoře, konkrétně jsme využili cvičení pro německý jazyk (Deutsch – Hörverstehen und Sprechen).

TYPY AKTIVIT

Zhruba polovina z cca 600 digitálních aktivit se žákům vyhodnotí automaticky po vyplnění, nevyžadují tedy ruční opravu učitelem a poskytují žákům zpětnou vazbu okamžitě. Učitel musí cvičení žákům pouze přiřadit a u cvičeních zaměřených na osvojení nové slovní zásoby musí učitel německé výrazy doplnit českými ekvivalenty.

I přes to, že polovina aktivit není automaticky hodnocena, tak nevyžadují pro učitele pro základní práci s nimi žádnou intenzivní přípravu. Jedná se především o aktivity na rozvoj ústního projevu (popis obrázků, komentování videa, rozhovory, skupinové aktivity apod.) Součástí jsou i aktivity na nácvik psaného projevu, které často slouží jako příprava pro mluvní cvičení. 

 

Učitelům je jako podpora k dispozici tištěná metodická příručka, kde najdou přehled všech dostupných cvičení pro danou úroveň, metodická doporučení k aktivitám a jejich řešení. 

 

PRŮBĚH PILOTÁŽE

Naši vyučující využívají již dostupný obsah pro úrovně A1 a A2 jako doplňkový materiál při výuce jednotlivých tematických celků. Testování proběhlo na tématech rodina, škola, volný čas (úroveň A1) a cestování (úroveň A2). Do intenzivnějšího testování bylo zapojeno 75 žáků prvních až třetích ročníků, kteří pravidelně jednu až dvě vyučovací hodiny týdně pracovali výhradně s již vytvořeným obsahem.

V rámci některých hodin pracovali žáci celou hodinu individuálním pracovním tempem na cvičeních, která se zaměřovala na nácvik výslovnosti, osvojení nové slovní zásoby, práci s videem, procvičování dílčích gramatických jevů či čtení s porozuměním. Na začátku některých hodin učitel žáky prostřednictvím systému LIVE (dříve LAD) rozdělil do skupin (dvojice až čtveřice) a žáci realizovali rozhovory, či komentovali vybraná videa a obrázky společně. V této fázi díky funkci sledování práce studenta navštěvoval učitel jednotlivé skupiny a poskytoval žákům zpětnou vazbu rovnou při hodině, případně pomáhal a nabízel jim alternativní způsoby řešení jednotlivých cvičení.


VÝSLEDKY

Vyučující hodnotili tyto hodiny velmi pozitivně, označili je jako skvělou příležitost pro individuální práci žáků, kdy každý žák pracuje vlastním tempem. Zároveň v hodinách, kdy byli žáci propojeni do skupin větší část hodiny, tak učitel uvedl, že žáci komunikovali v německém jazyce více než obvykle a že si zároveň pomáhali a podporovali se. Učitelé označili nástroj jako vhodný zdroj inspirace nejen pro konverzační aktivity, ale i jako nástroj, který jim usnadní přípravu na výuku a ušetří jim i čas v hodině a umožní jim kontrolovat práci všech žáků v jednu chvíli. Jako výhodu označili vyučující i to, že mají přehled o práci jednotlivých žáků a mohou tak zjistit, která cvičení jim činila největší potíže.

Žáci při reflektivních rozhovorech uvedli, že je cvičení na nácvik výslovnosti velmi bavila, i když s nimi na začátku dle vlastních slov „bojovali“. Uvedli, že samostatná práce, kdy se měli do sluchátek nahrávat sami, jim byla na začátku velmi nepříjemná. Naopak pozitivně hodnotili aktivity, kdy pracovali skupinově a měli se nahrávat společně, při kterých se cítili komfortněji. Negativně hodnotili žáci to, že některá zadání pro ně nebyla úplně srozumitelná, občasné technické potíže se sluchátky a také to, že v HUBu není přehledně zobrazeno, které cvičení již splnili a které ne. V závěru však práci se cvičebnicí hodnotili více či méně pozitivně.

 

Již nyní se jako škola těšíme, až bude dostupný obsah B1 a B2 dle Společného evropského referenčního rámce pro výuku jazyků, abychom mohli pracovat i s pokročilejšími jazykovými skupinami. Osobně vnímáme předpřipravený obsah jako vhodný doplněk výuky cizího jazyka, který mohou naši vyučující pravidelně či nepravidelně v hodinách využívat. Učitelé se tak mohou na výuku v těchto učebnách připravovat mnohem kratší dobu a příprava je pro ně jednodušší.

 

 

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů