Padlet jako nástroj rozvoje mluveného projevu žáků a spolupráce učitelů
Virtuální nástěnku Padlet lze použít jako databázi pro konverzační aktivity, případně společnou pracovní plochu pro žáky, kam budou přispívat. Zároveň se může nástěnka v Padletu stát databází pro učitele, například si zde mohou ukládat a třídit vhodné materiály a zdroje pro výuku, ve kterých lze poté snadno vyhledávat.
Velmi často jsme s kolegy diskutovali o tom, jaké konverzační aktivity a otázky by měli žáci v rámci jednotlivých lekcí a témat zvládnout. Také jsme řešili to, že žáci se tématu věnují dostatečně v rámci lekce, ovládají slovní zásobu, odpovídají na otázky. Ale s odstupem času se pak již ke slovní zásobě nevracejí, zapomínají ji apod.
Rozhodli jsme se tedy otestovat trochu jiný přístup. Pro každou lekci, resp. téma (např. rodina, škola, cestování, zdraví) jsme vytvořili pro žáky seznam otázek, z nichž náhodně několik vybíráme. S každou další lekcí přidáváme nové a nové otázky, ale zároveň se vracíme i k těm minulým. Žáci mají tento seznam uložený u sebe v Google Classroom a mohou si odpovědi na otázky procvičovat i z domova.
Paralelně k tomu jsme si vytvořili Padlet, na kterém si ukládáme k jednotlivým lekcím seznamy těchto otázek, případně konkrétní aktivity na rozvoj samostatného ústního projevu v rámci tématu, dále také různé rolové hry (role play) a komunikační cíle v rámci lekce.
Po vzoru seriálu Papírový dům si žáci vybrali jedno město z německy mluvících zemí, které si zvolili jako přezdívku. K městu si našli informace. Do mapy na Padletu umístili fotku a několik informací o městě, když následně na nějaké město v hodině narazili (např. při čtení textu, poslechu písničky), bylo jejich úkolem říci nějaké zajímavosti o daném městě.
Padlet jsme také využili při opakování lekce. Žáci přispívali k jednotlivým dílčím tématům slovní zásobu a fráze, se kterými jsme pracovali a měli by si je zapamatovat. Někteří žáci nepřidávali na Padlet pouze slovní zásobu, ale i různá videa, obrázky apod. Padlet poté mohli například využít při nácviku rozhovorů u lékaře a v lékárně.
Spolupráce učitelů
Učitelé mohou využít Padlet i pro vzájemnou spolupráci, kdy se mohou inspirovat a vzájemně si sdílet materiály. My jsme to vyzkoušeli jako databázi pro písničky, které jsou vhodné pro výuku němčiny a angličtiny. Učitelé přispívají vhodné písně, které doplňují o popisky, o jaký žánr se jedná a pro jakou jazykovou úroveň je píseň vhodná.
Také jsme vytvořili Padlet, kde společně učitelé přispívají svými tipy na sociální sítě (např. videa, která mohou být pro výuku němčiny vhodná).
Padlet jsme testovali i pro vzájemné sdílení a networking i pro učitele němčiny z různých škol v rámci Inspirativní akademie didaktiky němčiny na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.