Opakování slovíček, robofotbal a Člověče, nezlob se s VEXem 123
Nejen prvňáci se mnou ve škole trénují s VEXEM 123 a to v hodinách informatiky i v angličtině. V tomto článku bych Vám chtěla nabídnout některé nápady, které měly v mých hodinách úspěch už u těch nejmenších dětí
Opakování slovíček s roboty
Propojování předmětů mě vždycky bavilo a oživilo výuku. Přinést roboty, nebo stavebnice do hodin jazyků je pro malé děti velikou motivací k práci, protože s robotem se nesetkávají v každé angličtině. Na obrázku vidíte plochu, kde děti měly za úkol objet s robotem za daný čas co největší množství obrázků. Když VEX dojel na obrázek, musely mu smazat paměť zatřesením a programovat pomocí tlačítek další cestu. Samozřejmě jsme se nevyhnuli srážkám, když jsme vypustili "tři bruslaře na jedno kluziště". Měli jsme tři různě barevné VEXy, aby se dětem snadno rozlišovaly.

Robofotbal S VEXíky jsme zkoušeli i spolupracovat a zahrát si fotbal. Naším úkolem bylo společnými silami dát gól a "dovézt" míček do branky, což se po několika pokusech povedlo. Přihrávky na ploše byly opravdu legrační. Brankáře jsme nakonec z brány odstranili, aby ten gól opravdu padl. Na podložku často lepíme obrázky, takže jsme ji museli před fotbalem vyčistit od zbytků lepidla z lepenek, aby "robofotbalisti" dobře a přesně spolupracovali, protože těsně před brankou jde vlastně o duplikování programu do druhého robota. Žádné nástavce na robota jsem tu využívat nechtěla, protože fotbalisti si také musí vystačit s tím, co jim příroda nadělila:-) Výsledek můžete posoudit na videu - je to záznam z domácí přípravy, ale ve výuce jsme to také vyzkoušeli.

Člověče, nezlob se Během dlouhých zimní večerů hrajeme doma s dětmi deskové hry, a tak mě napadlo do nich zapojit i roboty. Políčka na herní ploše VEX mají ideální velikost na úpravu pro Človeče, nezlob se. Nemusíte nic meřit a rýsovat, stačí vzít bloček lepících lístečků (post-it) a tvořit hranice, zdi apod., na které je vstup zakázán. Bločky bývají vícebarevné a to také při tvorbě herní plochy využijete. Prostě ideální a rychlé řešení do hodiny informatiky na prvním stupni. Tvorba jde rychle od ruky. Také se vám bude hodit odvíječ izolepy, protože je třeba lístečky alespoň ze dvou stran přilepit.

Ve škole jsme hráli Člověče v malých skupinách - většinou ve dvojicích až trojicích na jednoho robota. Po hození kostkou hned házel další tým, aby se nečekalo. Přeskakování "figurky" si prohlédněte na videu. Na lístečky jsme nechtěli vjíždět - objížďky se tedy nekonaly. Herní plochu jsem využila nakonec pro 4 skupiny dětí a musela jsem občas opravovat, protože plocha byla malinko "otrhaná" - izolepa s odvíječem je opravdu k nezaplacení!
Nakonec jsem na dráhu přilepila i obrázky do angličtiny, které měly děti vyslovit, když je robot přejížděl. Komunikaci k programování v češtině ale jistě pochopíte a směr, jakým se vydal červený robot, určitě omluvíte - video můžete vidět zde. V angličtině jsme programovali se druháky pomocí tlačítek, ale v informatice s prvňáky jsme si vyzkoušeli i kodér a musím říct, že jim to s ním dost šlo a budeme v tom pokračovat. Pomocí ikonek se orientují velmi dobře. Na videu vidíte, jak syn (prvňák) hraje Člověče a programuje s kodérem.