Odborník z praxe – co napsat do záznamu
Aktivita s odborníkem z praxe je senzační. Nebojte se jí a zrealizujte ji.
Nejprve se s odborníkem sejděte, domluvte si role a pravidla, jak bude výuka probíhat. Může nastat nepředvídatelná situace, a proto se připravte i na improvizaci. Informujte třídu dopředu. Nenechávejte odborníka v učebně se žáky samotného. Pokud se odborník tzv. utrhne ze řetězu a začne žáky zahlcovat přemírou odborných výrazů, decentně vstupte do diskuze, doplňte ji o váš nadhled a udělejte přestávku s tím, že lidsky sdělte odborníkovi, aby zvolnil a výklad zjednodušil. Osobně doporučuji vybrat odborníka, který má s podobnou aktivitou zkušenosti a nebojí se mluvit před žáky. Kvalitní příprava je úspěchem celé akce.
Sedíte nad prázdným papírem a lámete si hlavu, co máte do záznamu o aktivitách projektu napsat. Jak může takový záznam vypadat? Dovolte mi vám předložit pro inspiraci vybrané zápisy ze záznamu z naší realizace:
1) Příklad:
Téma: L4 – CAD – návrh desky plošného spoje – začátek.
Příprava: Dohodnutí postupu ve výuce, rolí a výběr ukázek z praxe. Test techniky. Příprava výkladu a cvičení pro skupinovou práci při návrhu desky plošného spoje.
Reflexe: Hodina byla produktivní. Žáci si osvojili práci s programem a hodnotili vše na výbornou. Spolupráce s odborníkem byla podnětná a vzájemně obohacující.
2) Příklad:
Téma: E2 – ELT – Lineární součástky – Typizace a výběr rezistorů.
Příprava: Dohodnutí postupu ve výuce, rolí a přivezení sad rezistorů pro výuku. Příprava demonstračního výkladu a cvičení pro skupinovou práci při výběru rezistoru.
Reflexe: Žákům se hodina moc líbila. Nejlepší bylo propojení teorie s reálnou praxí. Žáci si vyzkoušeli výběr a typizaci vhodných rezistorů dle připravených konstrukcí reálných prototypů obvodů. Spolupráce s odborníkem byla vzájemně produktivní.
3) Příklad:
Téma: L4 – CAD – Reálné využití vývojové desky Arduino UNO v praxi
Příprava: Dohodnutí postupu ve výuce a rolí. Test funkčnosti prostředí IDE a vývojové desky včetně vybraných snímačů a dalších prvků. Příprava řešení možných chyb.
Reflexe: Všichni žáci byli aktivní a velmi si hodinu chválili. Vše zdárně zapojili. Také diskutovali s odborníkem ohledně možných variant zapojení a úpravy zdrojového kódu. Spolupráce s odborníkem byla výborná a vzájemně inspirující.
4) Příklad:
Téma: 2.C – PRA PRA 3 – Robotika.
Příprava: Dohodnutí postupu ve výuce, rolí a výběr ukázek z praxe. Test techniky. Příprava výkladu, příprava motivujících otázek na užití daného typu a druhu robotického systému.
Reflexe: Žáci byli během hodiny aktivní a měli zajímavé dotazy. Nejvíce je zajímala oblast androidů a kybermechanismů, aplikace umělých částí těla a inteligence. Žáci si vyzkoušeli zkonstruovat model minirobota z reálných dílů. Spolupráce s odborníkem byla výborná.
5) Příklad:
Téma: 2.C – ZEL – Zálohování a ochrana dat.
Příprava: Dohodnutí postupu ve výuce, rolí a výběr ukázek z praxe. Test techniky. Příprava výkladu, příprava motivujících otázek na způsoby zálohování a metody ochrany dat.
Reflexe: Žáci byli během hodiny aktivní a měli řadu dotazů. Nejvíce ocenili propojení teorie s praxí. Řada z nich nikdy svá data nezálohovala a byli překvapeni, že by o ně mohli přijít. Vyzkoušeli si zálohu a obnovu dat na disk. Spolupráce s odborníkem byla výborná.
6) Příklad:
Téma: 3.C – ELM PRA1 – Technická zpráva.
Příprava: Dohodnutí postupu ve výuce, rolí a výběr ukázkových technických zpráv z praxe. Příprava zadaní pro vytvoření technické zprávy dle kritérií zákazníka pro daný projekt.
Reflexe: Žáci byli během hodiny aktivní. Poslouchali a diskutovali nad nutností a rozsahu jednotlivých částí technické zprávy. Nejvíce ocenili zadání reálného projektu. Spolupráce s odborníkem byla velmi přínosná a vzájemně inspirující.
7) Příklad:
Téma: 3.C – ELM PRA1 – Technická zpráva, E3.
Příprava: Dohodnutí postupu ve výuce, rolí a navázání na předchozí hodinu. Příprava ukázek tvorby technické zprávy – tvorba schémat, tabulek, grafů, výpočtů, shrnutí a fotodokumentace.
Reflexe: Hodina byla produktivní. Nejlepší bylo propojení teorie s reálnou praxí. Všichni žáci aktivně pracovali na technické zprávě. Využívali odborníka i mě jako pomoc, aby zdárně finalizovali technickou zprávu. Hodnocení výborné. Spolupráce s odborníkem byla perfektní, vzájemně jsme se doplňovali.
8) Příklad:
Téma: 2.C – HWR – Disky.
Příprava: Dohodnutí postupu ve výuce, rolí a výběr ukázek z praxe. Test techniky. Příprava výkladu, příprava motivujících otázek na výběr vhodnosti disku HDD, SSD, NVMe.
Reflexe: Žáci byli během hodiny velmi aktivní a měli spoustu dotazů. Nejvíce ocenili pro-pojení teorie s reálnou praxí. Žáci si vyzkoušeli výběr disku pro úložiště dat na základě testu výkonu a rozhraní. Spolupráce s odborníkem byla vzájemně obohacující.
9) Příklad:
Téma: 2.C (PRA3) – PRA – Strukturovaná kabeláž.
Příprava: Dohodnutí postupu ve výuce, rolí a výběr ukázek z praxe. Test techniky. Příprava výkladu, příprava praktických ukázek realizací strukturované kabeláže ve firmách.
Reflexe: Žáci byli aktivní a ptali se aplikaci v domácím prostředí. Hodnocení bylo z jejich strany výborné s důrazem na přínos v slaboproudé oblasti instalací. Nejvíce bylo pro ně přínosné propojení teorie s reálnou praxí. Spolupráce s odborníkem byla skvělá.
10) Příklad:
Téma: 2.C (PRA3) – PRA – Pasivní prvky.
Příprava: Dohodnutí postupu ve výuce, rolí a výběr ukázek z praxe. Test techniky. Příprava výkladu, příprava praktických ukázek pasivních prvků – patch panely, spojky, T a I.
Reflexe: Žáci byli velmi aktivní. Zajímali se o jednotlivé druhy a typy. Padla řada dotazů z hlediska využití v reálné praxi a nechyběli opět dotazy směřující na ceny komponent. Hodnocení bylo pozitivní. Největším přínosem byla aplikace v reálné praxi a celkově oblast slaboproudu. Spolupráce s odborníkem byla vzájemně obohacující a velmi přínosná.
Použitý obrázek: ALEXAS_FOTOS. craftsmen-3094035_960_720.jpg. In: pixabay.com [online]. Neu-Ulm, Německo: Hans Braxmeier & Simon Steinberger GbR, 2018-01-19 [2020-11-27]. Dostupné z WWW: https://pixabay.com/cs/photos/řemeslníci-místo-pracovníci-3094035/. Dostupný pod licencí Pixabay dle politiky úložiště médií (https://pixabay.com/cs/service/license/).