Nechte žáky tvořit vlastní hry

Tvorba vlastní hry samotnými žáky podporuje jejich motivaci. Při tvorbě a testování se učí řadu důležitých dovedností, od time managementu, komunikaci v týmu přes prezentování až po poskytování zpětné vazby. Zároveň také rozvíjí a procvičují své znalosti a dovednosti v rámci konkrétního předmětu.

Pravidelně se setkáváme u žáků s blížícím se koncem školního roku s poklesem jejich motivace. Podobně tomu je i u žáků 4. ročníku, kteří z daného předmětu nematurují. Rozhodli jsme se již opakovaně zařadit dlouhodobější mini projekt žáků, kdy vytvářejí pro své spolužáky hru, kterou si i společně zahrají. Zjistili jsme, že se řada žáků do procesu tvorby zapojila mnohem aktivněji než v předchozích hodinách a na své práci si dali opravdu záležet a v závěru pojmenovali, co se při práci naučili (nová slovní zásoba, grafické úpravy materiálů apod.).

Žáky před samotným začátkem práce inspirujte (představte jim práce jejich spolužáků, ukažte ukázky jiných her, které najdete například na internetu, představte své vlastní výtvory nebo je jen inspirujte vlastními nápady). Zároveň (ideálně společně s žáky) vytvořte kritéria, podle kterých bude jejich práce na závěr hodnocena. Při samotné práci nabízejte žákům dostatečnou podporu, konzultujte jejich nápady, poskytněte jim případná doporučení či proveďte drobné jazykové či faktografické korektury.

Níže uvádíme popis několika her, které vytvořili žáci v letošním školním roce. Všechny hry byly vytvářeny během hodin německého jazyka a hráči je následně hráli v němčině. Objevilo se nám několik verzí her „Riskuj“, „Activity“ či „Monopoly“.

Také se nám objevil návrh originální vědomostní hry, kdy musí hráč přes herní pole provázet včely a sršeň jim to může zkomplikovat. Při této hře odpovídají žáci na otázky z reálií německy mluvících zemí anebo na otázky, které se týkají odborné slovní zásoby v cizím jazyce v rámci oboru, který studují.

 

Cílem další hry bylo vyřešit několik dopravních situací, které byly zadány v anglickém i německém jazyce. Tým hráčů si vytáhl jednu modelovou situaci. Podle zadání rozmístil modely aut, dále zvolil a umístil nezbytné dopravní značky a například uvedl v jakém pořadí projedou auta křižovatkou, případně situaci předvedl.

V průběhu let se nám objevila celá řada inspirativních a kreativních nápadů. Například kombinace úkolů z gramatiky, znalosti slovní zásoby, reálií až po pohybové úkoly. Některé z výtvorů používáme s kolegy pravidelně. Například A2 model mapy Německa, kam žáci umisťují jednotlivé spolkové země, památky, hory a řeky. Všechny umisťované body jsou opatřeny suchým zipem, aby je bylo snadné na mapě připnout, například řeky jsou vytvořeny z plastových brček.

Někteří učitelé by mohli namítat, že aktivitě budou věnovat příliš mnoho času a nestihnout získat dostatek známek. Pokud patříte mezi takové učitele, hodnoťte práci žáků z několika hledisek (pravidelná práce na projektu a včasné odevzdání, jazyková a informační kvalita výtvoru, realizace hry a zpětná vazba od hráčů).  Získáte hned několik známek a věřte tomu, že si žáci při tvorbě a hře procvičují již získané dovednosti a znalosti a získávají ještě další dovednosti mnohdy důležitější pro jejich další studijní či pracovní uplatnění. Příjemným bonusem pro učitele je i to, že mu hra zůstane k dispozici a může ji využít i pro budoucí žáky.

Všechny uvedené hry a ještě mnohem více jsme tvořili s žáky na Střední odborné škole, Praha, 5, Drtinova 3/498.

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů