METODICKÉ OKÉNKO ANGLIČTINÁŘE – Staronové nástroje

Už jste si aktualizovali svůj SMART software? Jestliže postrádáte některé z flashových aktivit ze starších verzí, udělejte to co nejdříve. Několik staronových nástrojů najdete ve verzi 16 v záložce Galerie, Interaktivní a multimediální. O které jde? Otáčející se kostka, losovací zařízení a vytahovací záložky. Co s nimi? To co dřív i víc.  Pár dalších možností najdete v dnešním článku.

Otáčející se kostka

Je starý známý nástroj, ale obohacený o několik nových možností. Můžete zvolit její barvu, vybrat zda bude obsahovat písmena nebo obrázky a můžete si rovnu navolit počet takových kostek. Nástroj se upravuje klikem na „ozubené kolečko“ umístěné přímo u předmětu. Po zadání vlastností kostky stačí jen kliknout a začne se otáčet.

Písmenková kostka poslouží ke hře typu „město, jméno, rostlina, zvíře, věc“. Můžete s ní procvičit i slovní zásobu – slova začínající/končící/obsahující dané písmeno. Nedávno jsem takovou kostku zkusila na procvičení volného psaní. Vylosovali jsme písmeno a žáci měli za úkol během 3 minut napsat souvislý text tak, aby obsahovat alespoň pět slov, která daným písmenem začínají. Obrázková kostka naopak pomohla připomenout složeniny slov „compounds“, Vytvoříte-li takových kostek několik a dáte studentům minutu na to, vzpomenout si ve skupinách na co nejvíce slov, která slovo z obrázku obsahují, máte skvělou soutěž na začátek nebo konec hodiny. Nebo ji třeba využijete na mluvní cvičení „How can you use this?“, kde třída navrhuje různá běžná i originální využití daného předmětu.

Další možnost, jak využít kostku jen tak, jak je přímo v galerii, je nechat ji losovat dobu, po kterou musí žák souvisle mluvit. Klíč k vylosovanému počtu teček napíšete vedle. Jako je to na přiloženém obrázku. Na stránce je navíc v polích zakryto několik přídavných jmen, která ukončují zadání mluvního úkolu „When you last felt ….?“ (relaxed, embarrased, bored, …). Takto lze aktivitu dělat s celou třídou nebo ve dvojicích, aby se procvičili všichni. Jinou obměnou je, že žáci pracují ve skupině o 6 lidech a každý si vybere svůj počet teček na kostce. Kostka pak vylosuje jednoho žáka, který plní zadaný úkol před svou skupinou. Na kostce nejde bohužel zakázat opakování a tak může být tato verze hry mírně až velmi nefér.

 

 

Losovací zařízení

Nový losovací nástroj se okamžitě stal jedním z mých oblíbených. Upravíte si barvy a přes výseče napíšete slova, která v aktivitě potřebujete. Aktivita z obrázku procvičovala souvětí s použitím vylosované spojky. Můžete stejně tak losovat jména žáků, témata reálií k maturitnímu opakování nebo klíčové postavy z dějin anglicky mluvících zemí „Who was that? Why was (s)he important?“

 

Vytahovací záložky

A jako poslední tu dnes ještě jsou vytahovací záložky „Pull tabs“. Ukázka z obrázku je tentokrát z hodiny zaměřené na psaní, různé textové styly a formy. Žáci mají za úkol pokračovat v textu, který učitel zpoza stránky vytáhne. Napsané texty si pak žáci čtou ve dvojicích navzájem, pro kontrolu a jeden žák případně přečte svůj zdařilý výtvor celé třídě. Na stránce je několik zadaných textů, téměř na celou hodinu. Třeba i včetně jednoho na domácí úkol. Můžete ale takovému cvičnému psaní věnovat jen prvních pět minut z hodiny, na rozehřátí nebo uvedení k tématu. Pro inspiraci jsou tu všechny karty vytaženy, zelená zadává pokračovat ve vyprávění, červená v proslovu/monologu, žlutá v rozhovoru, šedá v básni, modrá v dopise. Můžete úkolu stanovit časové omezení, součástí stránky je i odpočítávadlo.

 

Přeji mnoho užitečných nápadů a inspirace na stránkách veskole.cz.

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů