Lumio a Včelka u předškoláků a druháků
Učím kroužek angličtiny pro předškoláky na škole, kde máme k dispozici hodně robotických hraček, 24 iPadů pro žáky a další technologické pomůcky. Bohužel jsem zatím nenarazila na žádný výukový program nebo webovou stránku, kde by se pracovalo bez textu, a zároveň by tam byla možnost poslechnout si rodilého mluvčího. Většinu příprav si tedy vytvářím ve SMART Lumiu s využitím písniček a říkanek z Youtube (díky LUMIO samozřejmě bez rušivých reklam, což oceňuji, protože mi reklamy nenarušují výuku a nezdržují od práce).
Protože se jako moderní škola zaměřujeme i na rozvoj digitálních kompetencí u žáků, začala jsem se na to soustředit už u předškoláků. LUMIO mi v tom krásně nahrává. Někdy pracujeme s obyčejným papírovým pracovním listem, stříháme, lepíme a vyrábíme, ale jindy si rozdáme iPady a pracovní list (spojovačky, dokreslování a další úkoly) si vyzkoušíme v LUMIO. Tato část SMART Výukového softwaru nám umožňuje sdílet výsledky své práce mezi sebou i s učitelem. Děti tu mohou pracovat individuálně, ve skupinách, nebo v jednom společném prostoru. Předškoláky do LUMIO vždy přihlašuji, ale druháci už to s přehledem zvládají sami. V obou případech je přihlašování na 3 kliknutí (od druhého použití LUMIO na žákovských zařízeních se přihlašování zrychlí - nemusíte vypisovat ID třídy, automaticky se vám nabídne třída se jménem učitele z minulých hodin).

Přípravu si mohu vytvořit buď celou v LUMIO (potom nejde otevřít ve SMART Notebooku, protože LUMIO nabízí některé složité interaktivní hry navíc), nebo můžu přidávat stránky ve SMART Notebooku, PDF, Word, Excel a Powerpoint a další materiály přímo z Mého počítače.

Co se typů úloh LUMIO týká, tak mi jsou k dispozici Herní aktivity, které známe jako LABy ze SMART Notebooku, ale LUMIO má o 4 aktivity navíc. Pro předškoláky často využívám pexeso, které si mohou na iPadu zahrát v režimu pro jednoho, nebo dva hráče. Je skvělé sledovat, jak si děti pomáhají a vzájemně se učí právě ty technologické dovednosti. Ve skupině předškoláků a druháků čte v aktivitě Pexeso předškolák obrázek a druháček text. K některým úkolům využívám předpřipravené šablony - grafické organizéry, které se nám nabídnou na začátku tvorby nového materiálu. Občas využiji i zahraniční zdroje - v náhledu na materiál se mi zobrazí všechny stránky a já si vyberu jen ty, které chci použít. Často tímto způsobem stahuji i šablony přímo od SMART Technologies s tématickými obrázky (např. příšerky, Halloween, Zima apod.).

Když se podívám na práci předškoláků v mých hodinách ještě z jiného úhlu pohledu - spíš technologického (digi kompetence) - tak jsme si zatím vyzkoušeli LABy (hry generované v LUMIO), dokreslování obrázku a vybarvování (využití psacích nástrojů) a se druháky jsme se už pokusili pracovat i s vyhledávačem obrázků v doplňku propojeným s internetem, kdy přímo žáci píší do vyhledávacího okna nějaký pojem a vygenerovaný obrázek přetahují na plochu a sdílí např. ve skupině. Kromě ovládání technologií a angličtiny se tedy děti učí spolupracovat, respektovat výsledek práce druhého, učit se jeden od druhého, hodnotit.
Jak už jsem zmínila výše, postrádala jsem nějaké aktivity pro předškoláky, které by neobsahovaly text. A protože jsem už před několika lety pracovala s aplikací Včelka, tak jsem se k ní vrátila a nemůžu si ji vynachválit. Často ji používáme na interaktivní tabuli. Vybírám dětem záměrně cvičení složená z obrázků a hlasové nahrávky rodilého mluvčího, poslech je v tomle období nasávání cizího jazyka opravdu důležitý a pokud můžu využít záznamu zvuku rodilého mluvčího, tak to udělám. Včelka mi tu opravdu hodně pomáhá. Kdysi se v ní dalo pracovat se cvičeními zaměřenými na výuku čtení, pak celé češtiny (doporučuji pro děti se specifickými potřebami), ale postupně přibývaly i další předměty jako je matematika a dnes i další jazyky (angličtina, španělština...). Zároveň je Včelka velkou zásobárnou úkolů využitelných na interaktivní tabuli, nebo po přihlášení žáků k jejich účtům i na tabletech atd. Na tabuli děti nejraději hrají Střelnici - aktivitu na postřeh a upevnění slovní zásoby, která je i rozpohybuje. Předškoláci ve spolupráci s druháky s oblibou spolupracují na hře Trojice, kde k sobě přiřazují vždy tři kartičky - zvuk, obrázek a psané slovo. Her je ve Včelce mnoho, ale obsahuje i cvičení zaměřená na poslech. psaní, mluvení, čtení a gramatiku. Navíc si učitel může vytvářet i vlastní obsah s využitím galerie Včelky - využije obrázků i nahraných zvuků v galerii aplikace. K tomu všemu se dají obě aplikace použít i pro domácí přípravu. LUMIO a Včelka už v mých hodinách prostě nemohou chybět!
