Lesson Activity Builder – žhavá novinka SNB 15

Nejžhavější novinkou SMART Notebooku 15 je bezesporu Lesson Activity Builder (zkratka LAB), aktivita, která úplně ohromila celou naši třídu.

Aktivity LAB lze víceméně využít ve všech předmětech, zejména při výuce jazyků, matematiky, přírodních věd. Slouží především k procvičování učiva hravou formou, ale lze ji využít i při sdílení vlastních myšlenek a materiálů. Příprava aktivity LAB je tak snadná, že ji zvládne připravit i žákyně 2. třídy. To je samozřejmě velmi přínosné nejen pro ni samotnou, co se rozvoje myšlení týče, ale i pro třídní kolektiv, který umí ocenit práci spolužačky.

Na výběr je několik aktivit. Jako první se již v demo verzi objevilo „Super řazení“, ve které žáci třídí položky do dvou kategorií. Na výběr jsou zatím dvě prostředí – džungle a vesmír. Žáci mohou překonávat sami sebe v časovém limitu. K procvičování lze využít i náhodně vržené kostky. Vždy je důležité rychle a správně odpovědět na otázku. Procvičovat učivo lze jednotlivě nebo mohou proti sobě soupeřit týmy.  Vše záleží na učiteli, jakou formu pro svou výuku zvolí.

 

Můžeme vymýšlet spoustu her se slovem vytaženým z klobouku nebo vylosovaném na kole štěstí. Nejmenší děti slovo správně přečtou, starší žáci již mohou spočítat slabiky, samohlásky, souhlásky, zdůvodnit pravopis, říci antonymum či synonymum, tvořit s vylosovaným slovem věty, nebo je přeložit do jiného jazyka. Možností je spousta. Stejně tak v matematice můžeme spočítat daný příklad nebo vymýšlet jiné příklady s daným výsledkem. Tím rozvíjíme myšlení dětí, které pouze nedosazují čísla do předtištěných pracovních sešitů, ale mohou se dobrat k různými správným řešením.

 

Úplnou novinkou je „Vykřikněte to nahlas!“, která nám tak trochu nahradila oblíbený doplněk Extreme Collaboration. I v tomto případě žáci využívají svých mobilních zařízení, tabletů, notebooků. Důležité je ovšem připojení k internetu, bez nějž je tato aktivita nefunkční. Žáci po spuštění aktivity učitelem mohou odesílat do prostředí učitele svoje slova, myšlenky, nápady (např. slova k danému významovému okruhu, jména oblíbených spisovatelů, knih,….) nebo fotografie pořízené při pozorování v přírodě. Slova i obrázky lze navíc i třídit do kategorií. Např. slova příbuzná, nebo savci, ptáci, ale i příklady s daným výsledkem. Opět vše záleží jen a jen na fantazii učitele, jak tuto aktivitu uchopí.

 

Další aktivitou, jejíž jinou podobu známe již z LAT, je „Seřazení“, kdy žáci řadí položky dle určitého pravidla, ať již čísla podle velikosti či příklady podle výsledků, dny v týdnu, jak jdou za sebou, ale třeba i podle abecedy, podle počtu slabik, atd. Na výběr máme rovněž dvě různá pozadí – vodní prostředí či školní učebnu.

 

Hojně využívanou jistě bude aktivita „Otočit“, ve které si učitel může připravit třeba příklady na procvičování a po skončení práce si mohou žáci zkontrolovat správnost řešení na otočené kartičce. Opět se pohybujeme mezi opičkami či ve vesmíru stejně jako v první aktivitě.

 

Předposlední z dosud nových aktivit je „Vyplnit mezery“, což žáci dobře znají z pracovních sešitů, kde stejným způsobem doplňují vynechaný text slovy z nabídky. Jde tedy o další formu rozvoje čtení s porozuměním i o zkoušení znalostí k danému tématu. Programátoři i v tomto případě věří, že se žáci budou cítit jako ryby ve vodě, když volili vodní a školní pozadí pro tuto aktivitu.

Poslední novinkou v LAB je aktivita „Dejte je k sobě!“, ve které jde o velmi snadné a rychlé hledání párů. A nemusí to být vždy jen kluk a holka, anglické či české slovíčko, slova protikladná či příklad a výsledek. Prostě žáci se budou učit, i když si budou hrát. Anebo si budou hrát, i když se budou učit?

 

To už nechám na posouzení vás.

Přeji vám hodně zábavy s Lesson Activity Buider!

 

Mgr. Ivana Křístelová
ZŠ JUDr. Josefa Mareše Znojmo a MŠ
SMART Exemplary Educators

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů