Klub zábavné logiky a základů robotiky na SPŠ Česká lípa I. – začínáme

V rámci další vlny Šablon III lze opět zřizovat kluby robotiky, zábavné logiky či ICT. Přemýšlíte o tom? Lektor Alex Fales pro vás na základě svých zkušeností s rozjezdem klubu robotiky u nich na škole připravil miniseriál, který vás provede celým procesem. Dnes začínáme otázkami, které byste si měli zodpovědět, než se do klubu pustíte.

Celé to začalo myšlenkou na rozšíření výuky robotiky o základy ve smyslu seznámení s robotikou jako takovou, protože je všude kolem nás. Přiblížit programování těchto systémů zábavou formou, aby žáci získali pozitivní vztah k programování ve vyšších ročnících. Také aby žáci dokázali sestavovat jednoduché konstrukce z již hotových dílů, a získali tak větší dovednosti v oblasti zručnosti a kreativity. Dále podpořit rozvoj informatického myšlení, jak to dnes slyšíme ze všech stran a ve všech pádech – jde o problémovou výuku, resp. jsou žáci postaveni před problém a musí ho sami vyřešit s minimem vaší pomoci, což vede žáky k velmi aktivnímu a pro ně zcela novému a žádanému přístupu. Dosáhnete tím i zajímavých výsledků v jejich výchovně vzdělávacím procesu.

 

Další myšlenkou bylo obohacení výuky o větší možnost spolupráce mezi žáky formou skupin 2 až 3 žáků. V neposlední řadě jsme také řešili otázky z hlediska většího využití nově zrekonstruované nástrojárny další výukou a klub robotiky se jevil jako možné řešení. Ale hlavně bylo potřeba otestování vybraných aktivit, robotických hraček a stavebnic, vývojových desek a vybrat ty, které žáci preferují a dokáží se s nimi rychle posunovat v rámci vzdělávacího cíle kupředu. To vše, a ještě víc, vedlo k faktu, že jsem se na SPŠ v České Lípě rozhodl vést kroužek robotiky. Musel jsem vyřešit pár základních otázek.

 

1) Jaké budu realizovat aktivity?

Z mojí lektorské činnosti a předchozích zaměstnání jsem měl dost zkušeností s různými aktivitami typu konstrukce a programování, ale i přesto jsem se podíval ještě, co dnes nabízí za robotické pomůcky pro výuku svět internetu. A věřte, že je toho opravdu hodně. Stačí si jen vybrat, ale pozor - chce to vybírat obezřetně, abyste si nenaběhli a nestal se klub robotiky pro vás i žáky utrpením. Vybral jsem robotické hračky Ozobot EVO a Sphero SPRK+, robotické stavebnice VEX IQ a LEGO Mindstorms EV3, vývojovou desku Micro:bit. Důvody byly osobní zkušenost, relativně zajímavá cena, různé možnosti programování (zejména Blocky), jednoduché konstruování a velká variabilita stavebnic. V neposlední řadě se jedná o klub logických her a pravdou je, že těch mám za svoji praxi nasbíraných opravdu hodně, jak aktivit realizovaných na počítači, tak i reálných modelů hlavolamů.

2) Kde sehnat peníze na vybavení?

V inkriminované době se objevila možnost zažádat o finanční dotaci na Šablony II pro SŠ, a navíc v tomto projektu se dali kluby podobného zaměření realizovat. Jen bylo potřeba vybrat vhodnou aktivitu. Vybral jsem aktivitu Klub pro žáky SŠ ve variantě Klub zábavné logiky a deskových her, protože je zaměřená na rozvoj logického, informatického a strategického myšlení žáků. Šlo vybrat i variantu badatelský klub, která se zaměřuje více na bádání a objevování, což v mém případě nebylo úplně to, co jsem potřeboval. Nyní mohou ZŠ opět realizovat kluby z prostředků Šablon III!

3) Jakou vybrat učebnu?

Jak už jsem zmínil v úvodu, vybral jsem nově zrekonstruovanou nástrojárnu, kde je opravdu velký prostor pro možnost využití potenciálu robotické koule Sphero a mobilních variant konstrukcí robotů LEGO a VEX. Bohužel jsem se rozvrhem úplně do učebny vždy nedostal, tak jsem zvolil ještě montovnu, což je také prostorově zajímavá učebna a pár schůzek jsme zrealizovali i v laboratoři elektro 2. Ve všech uvedených laboratořích je výborný signál Wi-Fi, což je pro aktivity velmi žádoucí.

4) Jaké vyberu žáky?

Jak jsem správně předpokládal, zájem o klub byl obrovský. Přihlásilo se mi víc jak 50 žáků, což jsem nemohl pojmout, i kdybych chtěl. Rozhodl jsem se vybrat žáky ze třídy 2. ročníku Mechatroniků, což se ukázalo jako správná volba. I tak bylo žáků pořád hodně, tak jsem rozjel nakonec 2 kluby paralelně.

5) Kdy realizovat klub?

Toho jsem se nejvíce obával, neboť žáci mají často odpolední výuku a nevěřil jsem tomu, že by jim další 1,5 hodina v pozdních hodinách navíc nevadila. Opak byl pravdou, když zjistili, že se jedná o klub, vůbec jim nevadilo, že zůstanou ve škole déle. Ba naopak se snažili hodiny klubu prodlužovat.

A tak jsem nakonec rozjel kluby 2 a byla to naprostá paráda, jak budu popisovat v dalších článcích.

 

Foto: Archiv autora.

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů