iPady a aplikace SMART Notebook
Naše škola - Gymnázium Zikmunda Wintra v Rakovníku - měla možnost využít krátkodobou výpůjčku iPadů. Jejím cílem bylo zjistit možnosti jejich zapojení a pedagogických přínos. V několika následujících bodech si představíme několik způsobů jejich využití.
· Je určitě zajímavé využívat různé aplikace a vyhledávat je v nabídce. Na druhou stranu je tato činnost dosti časově náročná a samotné využívání různých aplikací pro různé činnosti může být pro děti náročné. Jako ideální a velmi pozitivně přijímanou aplikací se ukázala SMART Notebook, ve které lze integrovat psaní, čtení, poslech i mluvení. Žáci nemusí přemýšlet, ve které aplikaci napíší psaný výstup, a ve které kreslit – SMART Notebook toto vše velmi jednoduše integruje.
· Tablet může snadno nahradit knihu nebo sešit, ale nelze jej využívat jako jediný zdroj. Je nutné sdílet práci, v případě iPadů je vynikajícím pomocníkem doplněk SMART Maestro, který zrcadlí obsah aplikace v učitelském SMART Notebooku. Snadno se tak sdílí aktuální práce jednotlivých žáků, které lze v reálném čase měnit. Jako ideální se v tomto směru jeví kombinace interaktivní učebnice se standardizovaným obsahem a aplikací SMART Notebook pro kreativní práci.
· Využití tabletů je skvělé pro posílení skupinové a projektové práce. Žáci si mohou tablety měnit a pracovat na společném obsahu, čímž posilují sociální interakci a zároveň se učí respektování cizího majetku a tvorby.
Moje zkušenost s iPady ve třídě byla jednoznačně pozitivní a jasně ukázala, že tablety mají ve výuce své místo. V tomto směru je ovšem podstatné jejich přiměřené použití a správné zařazení do plánu hodiny. Tady platí obecné pravidlo, že by se technologie měly používat tak, aby žákům dávaly smysl proč jsou použity.