Doporučení pro distanční výuku

Neexistuje jeden univerzální návod, jak učit distančně. Přístup na 1. stupni nebude stejný se SŠ. Matematika na dálku bude asi vypadat jinak než prvouka či výtvarka. A především jednotlivým aktérům (učitelům a žákům) vyhovuje vždy něco jiného. Dali jsme dohromady postřehy našich lektorů-učitelů, co se jim osvědčilo. Jistě si tam najdete svou dávku inspirace.

DESATERO DISTANČNÍ VÝUKY podle Cilky Krejcarové, ZŠ a MŠ Stráž pod Ralskem (matematika, chemie, přírodopis):

1.    Mějte dopředu přípravu na online hodinu (eventuálně něco v záloze - cvičení, aktivitu) - hodnotná příprava zamezí chaosu a stresu.
2.    Materiály k výuce sdílené s učiteli vyhledávejte např. na portále www.veskole.cz nebo exchange.smarttech-prod.com
3.    Využívejte to, co tzv. "máte doma" a znáte - určitě se hodí SVS, SVSO a aktivity LABů.
4.    Další aplikace a programy určitě využívejte, ale v rámci jedné hodiny střídmě.
5.    V začátcích si klaďte menší cíle na náročnost a propracovanost příprav, až získáte zkušenost a jistotu, přidávejte.
6.    Nebojte se přiznat sobě a následně kolegům, že nevíte jak dál, co s tím... vždy se najde ochotný člověk, který vám pomůže.
7.    Pokud máte již nějaké zkušenosti, zeptejte se v okolí, zda někdo z kolegů nepotřebuje pomoc. Jsou učitelé, kteří nabídku rádi uvítají, normálně by vás neoslovili. Vy si během konzultace často ujasníte další nápady, možnosti,...
8.    Dostatečnou přípravu věnujte technice. Aby vše bylo funkční, nabité, připravené, v předstihu spuštěné. Získáte větší jistotu a klid.
9.    Vysílání online si vyzkoušejte v začátcích, po delší pauze apod. s někým z kolegů či v rámci rodiny tzv. "nanečisto", ať si bezpečně ujasníte, že vás "druhá strana" dobře slyší a vidí a naopak, že se do záběrů nepromítá něco, co nechcete ukazovat (váš byt, otevřené stránky na ploše...).
10.    Pro kontrolu si shrňte přípravu do třech bodů:
      - vy a okolní prostředí (oblečení, ztišení telefonu, v PC uzavření stránek, které nemají být vidět, příprava místnosti
      - osvětlení/zatemnění, technika - hardware), tabule ve třídě...
      - co budete vysílat (otevřít přípravu, webové stránky, aplikace, -příprava - spuštění, nastavení prostředí, v němž vysíláte (Google Meet, MS Teams, Zoom,...) 

A závěrem... Něco se pokazilo? Nevzdávejte to, příště bude líp...

Neztrácejte úsměv - zkuste si zábavný Příšerkový kvíz:

 

 

Desatero Míši Šicové, ZŠ Okružní, Most (český jazyk, výtvarná výchova):

1.      Komunikujte se žáky i rodiči.
2.      Setkávejte se na online hodinách.
3.      Dejte žákům prostor vyjádřit se, sdělit vlastní názor, zeptat se.
4.      Nezahlcujte své žáky prací – řiďte se heslem „všeho s mírou“.
5.      Snažte se žákům zadávat smysluplnou práci s přesahem do běžného života.
6.      Zadávejte žákům práci tak, aby měli možnost si sami rozvrhnout, kdy ji budou plnit.
7.      Pište žákům zpětnou vazbu, aby si mohli své práce opravit a dosáhnout tak lepšího výsledku.
8.      Snažte se u každého žáka dosáhnout jeho maxima, nemá cenu v tuto dobu žáky porovnávat.
9.      Chvalte své žáky.
10.   Projevte lidskost a zajímejte se i o život žáků mimo školní prostředí.

 

 

Jednoduché doporučení Hanky Ulíkové, SPŠ Česká Lípa (matematika):

  • Udělejte si seznam sw, který umíte ovládat a seznam aktivit, jaké děláte s žáky ve škole.
  • Zkuste položky z obou seznamů spojit.
  • Pokud vám chybí sw pro některou z aktivit, hledejte a učte se.
  • Mějte otevřenou mysl, často najdete inspiraci i ve „vedlejším kabinetu!.
  • I na dálku lze učit kvalitně a zábavně.

 

Postřehy Alexe Falese, SPŠ Česká Lípa (ICT, elektrotechnika):

  • Přenos velké části zodpovědnosti za své vzdělávání na žáka samotného. Je nezbytné, aby žáci začali pracovat a vzdělávat se u této formy výuky tzv. samostudiem. Je to nepříjemné a pro většinu z nich více či méně problematické, ale je to nezbytné. I z hlediska jejich fungování v následném budoucím životě budou tuto dovednost velmi potřebovat, ale proto výborné, že se s ní setkají už na škole a mohou si ji postupně osvojovat pro potřeby osobního rozvoje a budoucího zaměstnání nebo vlastního podnikání.
  • Pokud to žáky naučíte, tak se vám začnou během výuky hlásit, a nejen že nebudou vykřikovat, ale především budou všichni aktivní, což se mi během prezenční výuky nestávalo, resp. je mi hlásila max. polovina třídy střídavě během jedné hodiny. Dnes v době distanční výuky se mi přihlásí několikrát po sobě celá třída, což je super. Pro ty, co to neznáte, je možné (a po žácích to vyžadujte, velmi rychle si to osvojí), používat během on-line hovoru nástroj "Přihlášení" ("Zvednutí ruky"). Pro žáky je to jedno klinutí a pak druhé, když dávají ruku dolů a pro vás je to neprosto úžasný nástroj zpětné vazby.
  • Výuka je pořád výuka a v její době platí školní řád. S tím souvisí jeho dodržování - žáci jsou doma, přesto je nezbytné po nich vyžadovat, aby chodili včas, připraveni, zapojovali se aktivně do výuky, nespali během výuky, plnili si své povinnosti, pokud na hodině nejsou, tak okamžitě kontaktovali učitele daného předmětu a třídního učitele s vysvětlením a následně jejich absenci omluvili rodiče aj.
  • Domácí úkoly a testovací kvízy. Je problematické zhodnotit celý postup a možnost chybového řešení, pokud nejde učitel cestou, že mu žáci písemky fotí a odevzdávají mu je vyfocené, tím se celý proces zadávání a vyhodnocení neuvěřitelně komplikuje a časově protahuje. Také je velkou otázkou, zda jsme vůbec schopni eliminovat skutečnost, pokud žáci k vypracování úkolu nebo kvízu použijí internet či jiný zdroj nebo dokonce úkol či kvíz za ně vypracuje někdo jiný. Můžeme se bavit o tom, že je budeme sledovat přes kameru, ale i tak může žák dělat, že pracuje a ve skutečnosti to může být jen kamufláž. Někteří kolegové dávají žákům méně času apod. Já osobně to raději neřeším a žákům v tomto směru 100% věřím. Pokud budou mít potřebu podvádět, tak si díky technologiím a formě výuky cestu celkem rychle najdou, to mi věřte.
  • Nefunkční připojení k internetu, nefunkční cloudový nástroj, nedostupná cloudová služba, výpadku spojení během hovoru, poruchovost hardwaru, odpojení mikrofonu, výpadek kamery, nemožnost odeslání práce v daném termínu, nemožnost vyplnění kvízu a jeho následné odevzdání v daném termínu a další a další technické problémy, které tuto formu výuky provázejí a budou provázet, ať už ze strany učitele nebo ze strany žáků. Je třeba na to nahlížet jako na neodstranitelný fakt, který se snad díky neustálému vývoji a modernizaci prostředků informačních technologií, posilování rychlosti internetového připojení napříč celým světem atd. zlepší a postupně toto úskalí zcela vymizí nebo bude jen v minimálních případech, které dokážeme vyřešit v dané době zcela novým způsobem.
  • Lajkování (palec nahoru) všech příspěvků žáky. Je to pro vás zpětná vazba, že si vůbec danou informaci přečetli, pokud nesledujete jejich činnost v cloudu jako já.
  • Ideálně, ať jsou žáci nepřetržité přihlášení ke vzdělávací platformě na svých zařízeních a neodhlašují se, pokud je to samozřejmě možné a nestřídají se doma všichni o jeden počítač. Pak je nutné, aby se přihlašovali pravidelně pro získání nejaktuálnějších informací, resp. aby se předešlo tomu, že si informace přečtou například až za týden apod.
  • Vytvoření, jakého si „denního“ řádu přístupu ke vzdělání, resp. k vlastnímu učení žákem, jehož dodržování kontrolují rodiče. Důvodem je skutečnost, aby se na nic nezapomnělo, žáci si vytvořili dostatečný prostor pro vlastní vzdělávání a případnou kontrolu získaných znalostí, stihli vždy odevzdat danou práci a kvíz včas apod. Tohle se u všech žáků nedaří.
  • Aktivní používání diáře či úkolníčku, resp. aplikace nebo papírového sešitu, kde budou zapsány všechny samostatné práce, kvízy, důležité termíny apod. Následně si určit a naučit se, co má nejvyšší prioritu, co se musí odevzdat hned, co chvíli počká, a neodkládat všechny věci na jeden termín, protože to prostě nestihnout anebo se něco pokazí a rázem je malér.
  • Chodit včas spát, dodržovat standardní hygienu, dále všechna vyhlášená opatření, pravidelně cvičit, odpočívat, relaxovat, správní jíst a pít, pomáhat ostatním a být na sebe hodní a ohleduplní. Dodržovat pravidla slušného chování během výuky a zejména pak slušné komunikace v chatu.
  • Zodpovědný přístup s plnou podporou ze strany učitelů, žáků ale i rodičů.


 

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů