Projektové dny - od povelu k robotice

 Projektové dny - "strašák" pro mnohé učitele...nebo pro některé pohodový den. 

 

Tak trocha inspirace pro „pohodové projektové dny“, jeden z mých již třikrát realizovaných nápadů. Projektové dny s názvem – „Od povelu k robotice

U nás na škole máme vícedenní projektové dny.

Pro první projektový den potřebujete jen (ideálně venkovní) prostor, pár drobných předmětů (jako například: tenisák, klíče, fix, křída, jablko …) a šátky na oči.

Studenti vytvoří dvojice - rozdělí si role, jeden ze studentů je ROBOT a druhý je PROGRAMÁTOR robota. Role se vždy po splnění úkolu vymění.

Drobné předměty rozmístíme po prostoru-místnosti tak, že jen programátoři vědí, který předmět patří ke kterému robotovi. Úkolem programátora je pomocí jednoduchých pokynů, dovést svého robota ke konkrétnímu předmětu, robot tento předmět musí uchopit a donést na určené místo. Pak role prohodíme. Studenti-programátoři se naučí podávat správné instrukce a studenti-roboti se naučí vykonávat jen ty pokyny, kterým rozumí.

Obměna:

1)      Jednoduché věty – instrukce.

2)      Jednoduché věty – instrukce – se zavázanýma očima.

3)      Lépe schované předměty po prostoru-místnosti na první pohled nejdou vidět.

4)      Omezený slovník na 8 slov-instrukcí. Studenti se na těchto slovech společně domluví.

5)      Omezený slovník na 5 slov-instrukcí. Studenti vynechají tři slova z osmi nebo zvolí nové slova.

6)      Omezený slovník na 5 slov-instrukcí, zavázané oči.

7)      Bez použití slov, každá dvojice si musí vymyslet svůj vlastní dorozumívací systém (potlesk, pískání, zvuky…).

Video ukázka: https://youtu.be/1MHPeESCKXk

Pro druhý projektový den potřebujete již roboty Ozoboty, mnoho kopii papírových úkolů – od nejjednodušších až po složitější papírové úkoly, dále pak fixy tlusté, tenké – barvy modrá, červená, zelená a černá, bíle papíry, nůžky, bělítka atd.

 

 

Úkoly:

1)      Kostka do domečku

2)      Ozobot do obchodu

3)      Vodní slalom

4)      Obchodní cestující

5)      Sběr slova LOVE

6)      Lov velikonočních vajíček

Po papírové verzi se přesouváme k počítačům a projíždíme si stránky OzoBlockly Games.

https://games.ozoblockly.com/shapetracer-basic?lang=en&level=1

https://games.ozoblockly.com/shapetracer-advanced?lang=en

Studenti se naučí naprogramovat Ozobota přes počítač.

 

Třetí den projektových dnů věnujeme naprogramování Ozobotů, tak aby nám na konci dne synchronně zatancovali na vybranou písničku. Studenti jsou rozdělení do skupin po třech až čtyřech a záleží jen na nich, pro kolik Ozobotů tanec připraví a jak náročná taneční část bude.

Video ukázka: https://youtu.be/I5z0zOlhdIA

Čtvrtý projektový den je asi nejnáročnější, protože si dvě až čtyři skupiny-družstva (podle počtu robotu VEX IQ nebo EDR) musíte sestavit každá svého velkého robota VEX IQ, naučit se ho ovládat a odpoledne se s ním pokusit vyhrát turnaj.

V turnaji na herním poli mám vymyšleno několik her, jak spolupráce, tak individuální hry. Body za jednotlivé hry se sčítají a vyhraje tak skupina, která má nejvíce získaných bodů.

Turnaj:

1)      Individuální hra – hraje se  6-8 minut, podle počtu členů v jedné skupině-družstvu. V této hře se musí v ovládání robota vystřídat všichni studenti jedné skupiny, každý musí ovládat robota minimálně jednu minutu. Na herním poli se robot pohybuje sám a přemisťuje kroužky na stojany nebo na území. Počítání bodu je podle pravidel Vex challenge. https://www.avmedia.cz/cs/download/skoly/viqc-ringmaster-herni-manual.pdf

2)      Individuální hra II – hrají pouze dva nejlepší hráči, kteří po dobu 5 minut nasbírají na herním poli, co nejvíce bodů pro své družstvo.

3)      Spolupráce – dvě družstva hrají na jednom poli po dobu 5 minut, společnou kooperací umísťují kroužky na území nebo přesouvají na stojany. Na konci hry je oběma družstvům připsán stejný počet bodů. Družstva se střídají a každý hraje s každým právě jednou.

4)      Na konci všech her – spočítáme jednotlivým družstvům jejich všechny body. Družstvo s největším počtem bodů vyhrává.

Video ukázka: https://youtu.be/1zGqUmaacjk

V loňském školním roce 2018/19 jsem tyto projektový dny obzvláštnila o mezinárodní účast a to partnerskou školu z dánského Aalborgu. Soutěživost nebrala konce, a kdo zvítězil? … A není to jedno.

Tak neváhejte a nebojte se vyzkoušet projektové dny s názvem – „Od povelu k robotice“, stojí to za to.

Anna Dravecká

Gymnázium Jihlava

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů