Cloud + nový způsob výuky = SMART amp

Nejste si jisti, zda tato rovnost platí? Je pro vás SMART amp neznámou v této rovnici? Tak já jdu hned vše vysvětlit.

Cloudová řešení sw nás v poslední době provázejí čím dál častěji na naší cestě s počítači. Jedná se o řešení, která nevyžadují velké paměti pro ukládání našich dat. Řešení spočívá v uložení dat na vzdálených úložištích. Můžete pak mít svá data dostupná kdykoli, když se dostanete k internetu, většinou nezávisle na zařízení, které zrovna používáte.

Doba jde stále kupředu a tak mění i náš životní styl. Žáci se už nemusí memorovat dlouhé seznamy údajů, protože mají snadný přístup k datům všeho druhu. Spíše tedy hrozí přehlcení informacemi než jejich nedostatek. A ačkoli si žáci či studenti budou muset vždy zapamatovat některá data, údaje, vzorce, vztahy či souvislosti, je načase přizpůsobit době i způsob vzdělávání studentů. Sama na vlastní kůži jsem si vyzkoušela, jak je těžké změnit své vyučovací postupy, jak je obtížné přehodnotit vlastní vyučovací metody. A popravdě, stále ještě nejsem na konci svých změn výuky. A myslím, že vlastně ani žádný takový konec není. Novinky přicházejí s čím dál větší frekvencí. A já i moji studenti novinky prostě milujeme.

V poslední době pracuji čím dál více s cloudovým řešením sdíleného prostoru pro výuku ve škole i mimo ni – se SMART ampem. Je to ve světě vysoce ceněný výukový software, který jednoduchou formou umožňuje sdílení textu, obrázků, videí, odkazů a dalších výukových prvků. Všechny tyto prvky sdílí učitel i všichni žáci mezi sebou. Jedná se v podstatě o živý organismus, který je plný akce, pokud v jeho prostředí pracuje několik lidí současně. Prostředí SMART ampu navíc naučí pracovat v týmu. Je totiž nutné akceptovat práci ostatních, jak já říkám „ampíků“, tedy všech, kteří stejné prostředí sdílejí. Nic nikomu nemazat, nepřekrývat umístěné prvky, reagovat na již uložené obrázky, na otázky či úkoly. A to není nic jednoduchého, jak se o tom mohli přesvědčit moji studenti i já sama.

V současné době jsme už překonali první ostych a první potíže při práci se SMART ampem, ale zdaleka nemůžu říci, že jsme potenciál tohoto sw zcela vstřebali. Jeho možnosti jsou obrovské a já sama stále ještě hledám cesty pro jeho co nejefektivnější využití. A čím víc a déle s tímto software pracuji, tím víc jsem nadšenější. Cítím, jak se mé schopnosti, možnosti a vliv na mé studenty rozšiřují daleko za zdi naší třídy. A ruku v ruce s tím se rozšiřují i dovednosti a schopnosti mých studentů. Učí se spolupráci mezi sebou, zodpovědněji si plní své povinnosti, protože vše, co udělají ve workspace je snadno učitelem zkontrolovatelné a opravovatelné. A sdílení všech myšlenek, tedy práce i chyb studentů a opravy učitele, vedou k lepšímu pochopení probíraného tématu ostatními žáky.

Ráda bych teď uvedla několik ukázek využití SMART ampu.

Nejdříve jsme se museli s prostředím seznámit, sžít se s ním a přijmout ho za vlastní. A tak vznikly tyto workspace:

1.       Názor na SMART amp – na tomto workspace jsem svým studentům ukázala první kroky v tomto software. Byli jsme v počítačové učebně a toto je výsledek po první vyučovací hodině se SMART ampem:

2.       Praxe – SMART amp jsem uvedla do chodu a ukázala studentům pár dní před jejich praxí. A tak jsem je vyzvala, aby do připraveného workspace vložili své postřehy a poznatky z praxe, abychom „mohli být spolu“.

3.       Množiny – ve vytvořeném workspce se třemi podmnožinami se měli studenti zapsat jménem, do které části by zařadili sami sebe. Šlo o to, aby si procvičili pojmy jako je sjednocení, průnik a pochopitelně jsme postupně přidali i další operace s množinami.        

               

4.       Domácí úkol – zkusili jsme i nový způsob vybírání a kontroly domácích úkolů. I toto byla originální a zajímavá zkušenost:

5.       Úlohy – a samozřejmě jsme SMART amp využili k řešení a sdílení myšlenek řešení v různých oblastech matematiky:

 

6.       Global Collaboration – tento příklad zatím považuji za svůj největší ampí úspěch. Šlo o spolupráci mezi americkými a českými studenty. Pokud byste se chtěli o této spolupráci dozvědět více, podívejte se na článek Česká republika – Kanada – Wisconsine – Česká republika. Já mám pro vás alespoň malou ukázku:

Nové věci se nesnadno popisují. Ne jinak se cítím i já, když vám popisuji práci se SMART ampem. A tak bych si dovolila vás pozvat na SMART kluby, na kterých tento skvělý a účelný software ukazuji na workshopech.

A má slova na závěr? Nebojte se novinek ve vzdělávání. Změní vás i vaše studenty k lepšímu.

 

SMART amp vám představila

Mgr. Hana Ulíková
Střední průmyslová škola Česká Lípa
www.sps-cl.cz

 

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů