Chat GPT ve výuce
Patří umělá inteligence do výuky? Jak ji využít snadno k podpoře rozvoje kritického myšlení žáků? Využití umělé inteligence nejen ve výuce si v posledních měsících vysloužilo mimořádnou pozornost a dlouhé diskuze mezi celou řadou skupin. Rozhodli jsme se nástroj umělé inteligence Chat GPT vyzkoušet ve výuce.
Tipy do výuky:
Aplikaci jsme testovali při psaní formálních dopisů, kdy žáci měli vyžádat v systému zpracování stejného formálního dopisu v českém, anglickém a německém jazyce. Následně bylo jejich úkolem text upravit podle toho, aby ho mohli jako formální dopis odeslat konkrétnímu adresátovi.
Porovnávali jsme jazykovou i obsahovou kvalitu všech tříjazyčných verzí a byly více či méně shodné, přesto se u těchto typů textu dalo poznat, že se jedná o strojový text. Žáci následně diskutovali o slovních obratech, které museli nahrazovat apod. Řada žáků uvedla, že je to přesvědčilo, že nemohou text vytvořený aplikací využít s tím, že doplní pouze na vynechaná místa vybrané údaje (jméno, příjmení, datum, adresu apod.), ale že musí text upravovat a přepisovat. Osobně mi tato forma využití přišla jako vhodná aktivita pro rozvoj práce s chybou a propojení mezipředmětových vztahů.
Chat jsme dále také využívali k tomu, aby si žáci vyžádali informace dle vlastních preferencí, například doporučení na restaurace, bary, kluby ve vybraných městech, doporučení na památky k navštívení apod.
Mně osobně utkvěla v hlavě jedna odpověď systému, kdy jsem zadal, že chci napsat osobní milostný dopis. Systém mi odpověděl, že to je příliš osobní a že se mám inspirovat básněmi a literáty a především svými vnitřními pocity. V reakci na tuto zkušenost jsme s žáky diskutovali o tom, že je důležité systému pokládat i samotné otázky vhodným způsobem. Pokud se žáci ptali aplikace, co si myslí o nějakém problému či tématu, nechtěla aplikace mnohdy odpovědět, protože nemůže mít vlastní názor. Ale pokud byl dotaz formulován ve smyslu "najdi mi argumenty k tématu", tak je chat již vyhledal a žákům poskytnul.
V závěru bych dodal, že jsem čekal větší nadšení žáků při práci se systémem, než jaké jsem ve skutečnosti spatřoval. I když řada odborníků doporučuje omezení tohoto nástroje, tak si myslím, že by si žáci měli tento nástroj vyzkoušet sami, aby si i oni sami udělali objektivní názor na jeho výhody a nevýhody a nezůstali ovlivněni pouze médii. Existuje příručka pro učitele od výrobce nástroje, jak se systémem ve výuce pracovat. Materiál obsahuje celou řadu aktivit a doporučení pro učitele. Ale pozornost by měla být věnována zohledňování etických pravidel, kyberneticko-bezpečnostních, ale také i psychologicko-sociologickým vlivům a důsledkům.