Česká republika – Kanada – Wisconsine – Česká republika

Přijde vám to jako skákání z místa na místo? Nevíte, co zmíněné státy spojuje? Tak začneme hezky popořádku a já vám vše vysvětlím.

Jmenuji se Hana Ulíková a učím na Střední průmyslové škole v České Lípě matematiku a ICT. Odtud tedy Česká republika. S velkou pravděpodobností jste už slyšeli o speciální komunitě učitelů, která působí při firmě SMART Technologies v Kanadě v Calgary (SEE – SMART Exemplary Educators). To je první nápověda, proč je v mém nadpise zmíněna Kanada. Nicméně já mám pro vás ještě zajímavější nápovědu. Jsem totiž jednou ze šťastných učitelek, která byla pozvána na Summit 2015 přímo do Calgary. Martina Vokounová i Ivana Křístelová, se kterými jsem tam byla, už své postřehy v jiných článcích popsaly. Já jsem ještě chvíli vyčkávala, protože jsem cítila, že mé setkáním učitelů v Calgary bude ještě gradovat. A jsem neskutečně šťastná, že se mé tušení stalo skutečností. A já vám mohu s nadšením prozradit, že jsem se v Calgary seznámila s Christopherem Collinsem z Wisconsinu, středoškolským učitelem matematiky z Monticella. A kruh se začíná uzavírat. Stačí se vlastně jen vrátit zpět do Čech. Ale tím návratem můj příběh vlastně teprve začíná…

Že se Summit 2015 v Calgary točil kolem SMART technologií, je jasné. Ale nemluvilo se jenom o technice, ale o vzdělávání obecně. Jsem ráda, že jsem měla možnost vidět, jaké trendy ve vzdělávání mají ve světě zelenou. A asi mi dáte zapravdu, že je pro naše žáky snadněji zapamatovatelná zkušenost než konstatování faktu. Pochopitelně, že ne vždy se nám podaří vzít děti na severní pól nebo třeba mezi domorodé obyvatelstvo středoafrických zemí. Ale troufnu si říci, že moji studenti toho ví o svých vrstevnících a jejich životě ve Wisconsinu víc, než jiní studenti. A naopak. Věřím, že Chrisovi studenti nás už nebudou řadit do Ruska a nebudou si plést Václava Havla s Vladimírem Putinem. A o českých knedlících už v Monticellu také vědí. A jak je to možné? Stalo se to takto:

Ještě v Calgary jsme se s Chrisem dohodli, že se pokusíme spojit naše studenty obrazem, zvukem a sdílenou pracovní plochou a porovnáme naše způsoby řešení stejných úloh. Tedy že uskutečníme Global Math Collaboration. Obraz a zvuk zajistila aplikace Hangouts Google a sdílený pracovní prostor nám poskytlo plně cloudové řešení software SMART amp. SMART amp je opravdu skvělé prostředí, ve kterém mohou sdílet studenti své myšlenky a to nejenom ve škole, ale kdykoli se připojí. No a my jsme s Chrisem připravili právě toto prostředí formou nasdílené pracovní plochy (tzv. workspace) pro americké i české studenty. Takže v jednu chvíli mohli studenti na obou stranách vidět, jak pracují, co dělají, píši, zakreslují. Komunikačním jazykem byla pochopitelně angličtina. A i když o naší Global Math Collaboration píšu s odstupem několika týdnů, ještě stále jsem plná nadšení a radosti nad tím, čeho jsme se svými studenty dosáhli. A věřte, že jsme se takto cítili úplně všichni zúčastnění. Bylo opravdu neopakovatelné vidět, jak wisconsinští studenti doslova zírají na interaktivní tabuli, na které vidí fotografie mých studentů, kteří jim zároveň představují svůj stát, město, školu, své domácí mazlíčky, koníčky, oblíbená jídla. A pak naopak moji studenti hltali každé slovo, když nám monticellští ukazovali jejich město, školu, jejich oblíbené maskoty či sportovní aktivity. A když jsme si pak psali s Chrisem, z každého slova bylo cítit opravdové vzrušené nadšení.

Ptáte se, co má to vše společné s matematikou? Psala jsem teď o prvním setkání našich studentů. Muselo tedy nejdříve dojít k jejich seznámení, abychom pak mohli pokračovat právě spoluprací v matematice. Jak už jsem psala, už je to nějaký čas od našeho prvního propojení a sdílení myšlenek s Wisconsinem. Teď už moji i Chrisovi studenti pracují na dalším workspace, řešíme lineární rovnice a lineární funkce. Je naprosto nenahraditelnou zkušeností vidět řešit stejné úlohy jinými postupy. A jsem nesmírně šťastná, že se potvrdilo to, co říkám o matematice celý svůj život. „Krása matematiky spočívá v tom, že mnoha různými cestami dojdeme ke stejnému výsledku.“ Jenom mě nikdy dříve nenapadlo, že ta by ta cesta mohla vést třeba i z Ameriky…

Věřím, že teď už víte, proč jsem zvolila pro nadpis Českou republiku, Kanadu a Wisconsin. A jestli vás bude zajímat více o Global Math Collaboration, tak vám můžu slíbit, že už se to rýsuje, tedy vlastně zatím jenom počítá. Rýsování bude třeba zase někdy příště.

Své nadšení s vámi sdílela

Mgr. Hana Ulíková
Střední průmyslová škola Česká Lípa
www.sps-cl.cz

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů