BETT 2019: budoucnost je tady

Každý rok hledáme v lednu v Londýně  inspiraci a trendy pro školství a pak vám zde ukazujeme, jaká asi bude budoucnost technologií ve výuce. Ale není náhodou ta "budoucnost" už dnešní realitou?

Hlavním tématem je jednoznačně oblast STE(A)M (z angl. Science, Technology, Engineering, Arts, Math) - tedy propojení vědy, technologií, inženýrství, umění (schopnosti tvořit, formulovat, prezentovat) a matematiky. Tyto obory "mají budoucnost", jsou považovány za rozhodující pro rozvoj a růst ekonomik, pro udržení konkurenceschopnosti a trvale udržitelný rozvoj. Přesto zde studentů povážlivě ubývá a jejich nezájem o tyto předměty sílí. Změnit to může moderní přístup v kombinaci s moderními technologiemi - komplexní badatelská výuka v duchu STE(A)M s podporou robotiky a dalších nástrojů.

Kódování a robotika již od školky
Trend robotiky, o kterém jsme psali v předchozích letech, se jednoznačně potvrdil. A ve světě se ve školách stává již standardem. Není to už jen pro "wow" efekt a zpestření, ale základ pro rozvoj komtencí potřebných pro budoucí uplatnění. Byla tu k vidění široká škála produktů, od robotických hraček pro nejmenší, přes programovatelné destičky až po robotické stavebnice typu VEX a jiné sofistikované systémy. oproti předchozímu ročníku jsme pozorovali velký nárůst jednoduchých stavebnic právě pro ty nejmenší děti. Zde si často myslíme, že Lego WeDo je i na druhém stupni pro žáky dostačující a Minsdstorms nám pokryjí SŠ - nepodceňujme ty děti, v zahraničí je laťka úplně jinde...

Virtuální a smíšená realita
Virtuální realita pokračuje v hledání si svého místa ve vzdělávání. Určitě ji můžeme označit za sílící trend, ale na virtuální školu si ještě pár let počkáme. Klíčem bude dostatek vhodného vzdělávácího obsahu a správná metodika. Zejména pro využití VR brýlí, jejiž nasazení je po technické stránce relativně jednoduché, ale správné zapojení tohoto silně individualizujícího nástroje do výuky zůstává prozatím výzvou. Proto se dnes vedle specializovaných laboratoří na vysokých či středních odborných školách prosazují spíše pracovní stanice typu HP Sprout (u nás třeba jedna z prvních učeben vznikla na SŠ automobilní a informatiky, Praha 10).

I učení by mělo být zážitkem
Proč zážitek? Zážitek změní běžnou výuku: nejenže podpoří skutečné zapamatování, ale spojí znalosti a dovednosti s pozitivní emocí a pomůže naučené uvést do praxe.

  

...

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů