Algoritmy pomocí technologií v první třídě při informatice
V prvních Třídách budoucnosti (ZŠ Košinova, Brno) učím informatiku. Protože mám k dispozici nejen školní "hračky", ale i půjčené od AV MEDIA (VEX 123 a herní pole), tak máme, co se technologií týče, dost na výběr a děti si hravě osvojují digitální kompetence, základy informatického myšlení a také začínáme s robotikou. Naše škola vlastní 14 iPadů, 14 tabletů, Bee-Boty, sady Lego Spike (další hračky pro druhý stupeň jako jsou 3D tiskárny a brýle na VR nechme stranou).
Když přeskočím úplné začátky, kdy jsme s prvňáčky v informatice pracovali s papírem, skládali cestičky a lepili dílky k sobě, aby hasiči na pracovním listu dojeli k požáru apod, tak jsme se přes práci s interaktivní tabulí (např. řazení korálků na niti, dokreslování čelenky pro indiány) dostali k práci s iPady - přihlašování k žákovským účtům na počítačích je na prvňáčky moc složité, takže pracujeme na iPadech, kde je záměrně ponechána možnost bez přihlášování na daném zařízení (pro první stupeň).
Pro práci ve virtuální třídě v Lumiu jsem si poprvé přihlásila iPady sama, abych to už s dětmi nemusela v hodině řešit a jednoduše je v hodině třemi kliknutími do své třídy v Lumiu vždy přihlašuji a oni nemusí při odeslání dalších aktivit, nebo pracovních listů vůbec nic řešit - kam mají co napsat a jak. Posílám jim tam pracovní listy (tvořím ve SMART Notebooku a v Lumiu). Začínali jsme od jednoduchých úloh jako jsou bludiště, sudoku, pohyb v tabulce ať už po dlaždicích (autíčko jede domů), nebo po čarách (spojování dvojic, hledání nejkratší cesty). Pro každou tuhle úlohu je třeba dodržovat speciální algoritmus - tedy postup. K papírovým úlohám se pravidelně vracíme a kombinujeme je s jinou metodou práce, protože pracujeme v centrech (hnízdech), o kterých jsem už kdysi psala. Jsem ráda, že informatika v první třídě je tak hravá a rozmanitá a že mi ještě nedochází nápady. Naopak, napadají mě stále nové věci, nejčastěji za jízdy v autě!:-)
Skupinová práce - žáci měli poskládat silnici, aby se autíčko dostalo k domečku, potom zapsat pokyny k cestě (zelená šipka - krok vpřed, ostatní šipky autíčkem jen otáčí)Velkou radost jsem měla, když prvňáci ve skupinkách zvládli s iPady chodit po škole a skenovat si QR kódy v halloweenské stezce. Protože několik dětí v obou třídách budoucnosti už čte, ukryla jsem vždy do kódu jedno písmeno z nového slovíčka na obrázku. Děti dostaly tabulku s čísly stanovišť a na každém si měly zapsat jedno písmenko, nakonec jim vyšla tajenka HALLOWEEN. Tahle hodina byla opravdu zábavná, napínavá (nejen proto, že jsme se báli, aby jim iPady při přechodu mezi patry nespadly), děti si alespoň částečně osvojily algoritmus skenování QR kódů, obohatily svoje digitální kompetence, dozvěděly se pár nových anglických slovíček a ještě se učily spolupracovat. A to v informatice a v maskách!
Materiály a pracovní listy do informatiky stahuji často z Pinterestu, nebo je tvořím v Canvě. Pokud chcete přípravy ve SMART Notebooku, stáhnete je ZDE.