3D omalovánky Quiver a QR kódy

S QR kódy jsem pracovala ve škole už několik let před mateřskou dovolenou a mám pocit, že se hodí i pro ty nejmenší děti. V mateřské škole i na základní škole se určitě uplatní aplikace Quiver.

Je to aplikace díky které se nám podaří rozpohybovat obrázky vytištěné k vybarvení
(v podstatě jsou to 3D omalovánky). Aplikaci si stačí stáhnout do svého chytrého zařízení (mobilu, tabletu atd.) z obchodu Play (http://quivervision.com). Dá se říci, že je to program, který má v sobě nainstalovanou čtečku QR kódu, díky kterému se
na našem chytrém zařízení objeví obrázek vybarvený přesně jako na papíru
a pohybující se v rytmech hudby. Líbí se mi, jak je to animováno.

Co musí učitel udělat, aby získal 3D omalovánky a obrázky rozpohyboval
Není to vůbec těžké, stačí navštívit tyto webové stánky http://www.quivervision.com/coloring-packs/, odkud můžete tisknout přímo pracovní listy s obrázky. Žáci vybarví piráty, auta, části buňky apod. Pak stačí namířit své chytré zařízení s otevřenou aplikací Quiver na obrázek a je to.

Vytváření vlastních QR kódů je pro učitele také velice jednoduché - stačí vygooglovat generátor QR kódu a už máme seznam několika stránek, které umí vytvořit QR kód nejen z textu, PDF, obrázku, ale i z hudby ve formátu MP3, videa atd. Vyzkoušejte např. https://www.qr-code-generator.com, http://www.qrgenerator.cz.
Na některých stránkách je možné tvořit kódy bez přihlášení, kódy složitějších souborů jako PDF, MP3, fotka a video se vytváří přes přihlášení k účtu, který si můžete vytvořit zdarma. Ne všechny stránky ale zvládnou generovat všechny formáty.

K čemu vlastně QR kódy učiteli ve výuce budou
Učitel si do QR kódů může schovat různé odkazy na webové stránky, rébusy, řešení příkladů (třeba po testu mohou žáci okamžitě znát správnost svých odpovědí) atd. Tím, že QR kód je schopen zašifrovat velké množství různých informací, můžeme to využít k tomu, že budeme určité skupině žáků zadávat práci během toho, co se věnujeme někomu jinému - takže třeba práce navíc pro rychlejší žáky.
Žáci pracují s QR kódem pomocí chytrého zařízení (v naší ZŠ bylo možné ve výuce využívat vlastní zařízení - BYOD = Bring Your Own Device) a nainstalovanou čtečkou kód přečtou, nebo přehrají. Ve vyšším ročníku ZŠ určitě dokáží QR kódy vytvářet i sami žáci - např. jako součást své prezentace při tvorbě infografiky by mohli podrobnosti schovat právě do QR kódu.

Netradiční pojetí práce s QR kódy
S QR kódy jsem pracovala s dětmi už od druhé třídy. Zpestřila jsem jim díky QR kódům klasický přepis. QR kódy jsou ideální do všech možných projektů. Více se dočtete zde.
Mimo to také QR kódy dokáží děti rozhýbat - nejen že se děti pohybují po třídě (ideální je kódy vylepit na stěny), ale pokud si troufnete, můžete z QR kódů vytvořit i stezku (odvahy - učitelova odvaha je třeba) v parku. To jsem vyzkoušela se čtvrťáky. Podrobnější informace a fotky najdete zde.

Zatím vidím samá pozitiva QR kódů. Myslím si, že s QR kódy jde děti snadno zaujmout, vložit do výuky trochu pohybu, soutěživosti, dobrodružství a při individualizaci nám QR kódy také jsou velkými pomocníky. Podstatné je, že děti tyto kódy znají už
z okolního světa - různá turisticky zajímavá místa jsou QR kódy také označena,
např. v našem městě je můžeme vidět doslova na každém rohu, aby všechny informovaly o tom nejzajímavějším. Této zkušenosti dětí bychom jako učitelé měli
ve škole využít ve svůj prospěch.

Mgr. Martina Štikarovská
ZŠ Brno, Botanická 70 (v současné době mateřská dovolená)

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů