POL8_08 - Badatelsky orientovaná výuka 2 - praktické experimenty
Základním cílem školení je rozvoj nabitých znalostí a dovedností
v oblasti využití badatelsky orientované výuky ze školení Badatelsky orientovaná výuka 1 - úvod do metody, a to s podporou počítačové gramotnosti pedagogů při využití moderních didaktických pomůcek. Účastníky školení čeká aktivní trénink vybraných experimentů z oblasti fyziky, přírodopisu a ekologie s přesahem
do chemie. Kromě opakování principů BOV a skupinové výuky, účastníky školení čeká vhled do projektové výuky a principů metody převrácené třídy, a jak je efektivně využívat nejen v badatelském klubu, ale také klasické vyučovací hodině.
Školení opět cílí na všechny pedagogy, kteří se nebojí s dětmi experimentovat i mimo přírodovědné předměty, využívat k tomu moderní technologie a nabité poznatky využít jako podklad pro další práci žáků (popis, úvaha, recenze, tvorba cizojazyčných slovníků, využití v rámci metody CLIL aj.).
Školení tedy ukáže účastníkům způsob, jak získat kladný postoj
k užívání technického a programového vybavení a jak zvýšit motivaci žáků ke vzdělávání díky základním principům BOV, projektové výuky
a převrácené třídy.
Program setkání
- Badatelsky orientovaná výuka - opakování principů metody
Tento blok navazuje na školení Badatelsky orientovaná výuky 1 - úvod do metody, a stručně se zde připomínají principy badatelské výuky. - Praktický trénink BOV - 1. část
Tento blok proběhne s vybranými experimenty podle výběru školy a konkrétních pedagogů. - Problémová a projektová výuka
Problémová výuka je jednou z nejefektivnějších metod,
jak u žáků podpořit rozvoj myšlení, schopnosti řešit problémy
a překonávat obtíže. Je typickou metod při realizaci badatelské výuky. Projektová výuka je moderní formou výuky, která nenásilnou formou propojuje znalosti a dovednosti
z jednotlivých předmětů. Účastníci se seznámí s možnostmi obou metod a propojí je dohromady. Dále se seznámí
s různými typy projektů, jejich přípravou, realizací, prezentací
i vyhodnocením a jak ji využít v badatelském klubu,
nebo v klasické vyučovací hodině. Účastníci si sami vytvoří plán projektu s prvky badatelské výuky. - Praktický trénink BOV - 2. část
V tomto bloku se realizují vybrané experimenty podle výběru školy a konkrétních pedagogů, s důrazem na prvky problémové a projektové výuky. - Převrácená třída
Účastníci se dozví základní principy této metody, co obnáší
a jak ji lze zapojit do výuky přírodních věd? Je vhodnou metodou pro badatelskou výuku a jak ji využít v rámci badatelského klubu?
Poznámka
Vzdělávací program je akreditován v rámci DVPP MŠMT pro potřeby EU šablon (Výzva č. 02_18_63 a 02_18_64), šablona č. 2.II/6 Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin, aktivita g) polytechnické vzdělávání.
Školení je určeno pro pedagogy 1. i 2. stupně ZŠ.