Zvyšování gramotnosti pedagogů SŠ v oblasti digitálních technologií
...aneb svět jde dál a my učitelé nesmíme zůstat pozadu!
Ačkoli vzpomínám na své učitelské začátky s křídou a ošoupanými učebnicemi ráda, je v mém vzpomínání i pocit „To bylo dávno…“ Žijeme v době obrovského vývoje technologií a neměli bychom
se jimi nechat zastrašit, ale naučit se je využívat. A to pochopitelně platí i pro nás učitele.
A nejde zdaleka jenom o to, že jsou technologie všude kolem nás,
ale jde i o přístup k výuce jako takové. Z vlastní zkušenosti vím, že je těžké dělat změny, měnit své zvyklosti a vrhat se do novinek všeho druhu. Ale když se to pak povede, je to úžasný pocit. Z neveselých učitelů jsou učitelé nadšení a pyšní, z nesoustředěných žáků
se stávají aktivní účastníci procesu vzdělávání. A v této proměně vám moderní technologie používané při výuce mohou opravdu pomoci.
Udělala jsem si z technologií dobrého sluhu a nedovolila jsem jim zaujmout pozici zlého pána. Protože bych ráda i ostatním středoškolským učitelům nabídla tuto cestu, připravila jsem školení Zvyšování gramotnosti pedagogů SŠ v oblasti digitálních technologií. Toto školení lze financovat z prostředků výzvy
č. 02_16_035 a výzvy č. 02_16_042_EU šablony pro SŠ.
Školení je navrženo na celkem 24 hodin, kdy vám budou v šesti čtyřhodinových blocích ukázány možnosti SMART výukového software.
- Základní principy práce s interaktivní tabulí SMART Board
a jejího nativního software SMART Notebook. Kromě motivačních ukázek budou všechny používané nástroje či aktivity software vysvětlovány na konkrétních příkladech a budou připraveny úlohy, na kterých si účastníci mohou vše vyzkoušet, aniž by pracně něco psali či vymýšleli. - Napadá vás, kdy jste potřebovali vytvořit nějakou strukturu obrázků či textů ve vaší výuce? Tabulky, vzorce, grafy, myšlenkové mapy...
- Bez multimediálních prvků už to teď při výuce skoro nejde. SMART Notebook toto velmi dobře umí.
- Ukážeme si, jak pracovat se skupinami stránek, co vše lze dělat s motivy stránek, jak pracovat s galerií, která je součástí SMART Notebooku.
- Cloud – budou vysvětleny a prakticky vyzkoušeny předpřipravené SMART lab aktivity, do kterých stačí vložit požadované údaje a zajímavá interaktivní cvičení jsou na světě. Sdílenou pracovní plochu pak nabídne SMART amp.
- V poslední části školení se budeme věnovat hlasování SMART response 2, které je také součástí SMART výukového software. Vypracováním učitelem připraveného kvízu žák dostane okamžitou zpětnou vazbu na svou práci a učitel má k dispozici vyhodnocení práce jednotlivých žáků.
Všechny bloky jsou připravené v elektronické podobě, kterou účastníci dostanou k dispozici. Mohou tak na nich pracovat přímo
v průběhu školení. Dokonce by se dalo říci, že připravené prezentace mají formu pracovních listů – pochopitelně v elektronické podobě. Všechny přípravy jsou také doplněny praktickými poznámkami – účastníci je tedy mohou po ukončení všech šesti bloků použít jako stručnou učebnici. A pokud nebylo možné nějakou část školení zpracovat pouze pomocí obrázků a textů, jsou vytvořena doplňující videa. Pochopitelně i ta získává každý účastník k dispozici.
Věřím, že se bude všem učitelům středních škol zamlouvat struktura školení i prezentací. Snažila jsem se do nich vložit maximum svých zkušeností i zkušeností mých kolegů.
Mgr. Hana Ulíková
SPŠ Česká Lípa