Zábavné opakování vám přinese kolo štěstí
Příprava aktivit je s příchodem nástroje SMART LAB, který je součástí SMART Notebooku od verze 16, hračka. Přínosem je i větší výběr prostředí jednotlivých aktivit, větší písmo a celkově uživatelsky jednoduché rozhraní. My si zatím nejvíce vyhráli s doplňováním slov do textu, kvízem s příšerkami (ten jednoznačně v oblibě vede) a kolem štěstí, jak nazýváme aktivitu Zábavná show (Gameshow).
Aktivita kolo štěstí umožňuje zadat až deset otázek, které mohou být typu PRAVDA / NEPRAVDA nebo výběr z více možností. Při zadávání je jedno, zda vyberete typ otázky hned, nebo až po jejím zadání. I v průběhu to jde změnit. Příprava deseti otázek mi průměrně zabere od dvou do pěti minut podle náročnosti. To samo o sobě je přínosem, ale já vám dnes chci především sdělit, že ještě lepší je přenechat aktivitu na samotných žácích.
Ti si mohou jednak SMART Notebook vyzkoušet zdarma, což dává jistý prostor i pro domácí přípravu, ale my jsme prostě využili volného okénka, jaké se občas vyskytne, a připravili jsme aktivitu pro zbytek třídy s žáky, kteří se neúčastnili Lyžařských dnů.
Žáci si nejprve připravili seznam otázek a pak se postupně vystřídali u dvou počítačů, kde máme licenci na SMART Notebook 16.2. Díky vhodné organizaci práce jsme měli během jedné hodiny hotových šest kvízů s příšerkami nebo kolem štěstí. A věřte, že při dalších hodinách jsme si s nimi užili dost legrace. Samozřejmě jsme je nejdřív ověřili sami na sobě, ale navíc dobře posloužily jako opakování učiva, zvláště po návratu do lavic z lyžování. Naším záměrem přeci je, že žák připravuje aktivity a učitelé si s nimi pak jen hrají :-) . U nás si kolo štěstí nejčastěji hrajeme jako souboj chlapců a dívek, přičemž vybraní odvážlivci jdou točit a ostatní jim nesmí radit. Otázky čteme nahlas a rozvíjíme tak i jiné kompetence, nehledě na to, že učitel má čas sledovat, zda si učivo opakují všichni.
Ve výuce také často propojujeme dvě oblíbené aktivity, Zábavnou show a Příšerkový kvíz. Nejprve pracujeme společně celá třída, jak je popsáno výše a během aktivity „kolo štěstí“ si projdeme témata, která jsme si měli zopakovat. Druhé opakování pak probíhá „v kvízu s příšerkami“, když během soutěže se snaží jeden tým porazit ostatní, ale opět je za celou hrou skryt hlavní účel – dvakrát si zopakovat jedno téma.
Nový SMART Notebook se prostě vydařil a aktivity z LABu vřele doporučujeme.