Vánoční tipy nejen do fyziky :-)

Už se také nemůžete dočkat Vánoc? Připravujete se na Vánoční jarmark? Jste zvědaví, jak vypadá „Pascostromek“? Nebo jen chcete dětem zpříjemnit předvánoční čas? Přináším pár tipů třeba do výuky pracovních činností, přírodovědy nebo fyziky :-)

Vidoukázka k článku zde.

Tip první: Výroba vánočních krystalů

V 6. ročníku jsme probírali rozdělení látek a jejich částicové složení. S touto látkou se znovu setkáváme v 8. ročníku při probírání podstaty tepla. Krystalické látky mají skvělé vlastnosti, ale hlavně jsou krásné. Zkusili jsme takové krystaly vyrobit v rámci dobrovolného domácího úkolu. A i pro ty, co se nechtěli nebo nemohli zapojit, jsme na Google disku sdíleli dokument ke sledování krystalizace on line. Na náš výsledek se můžete podívat i vy zde.

Přestože naše domácí pokusy stále trvají (ukončení plánujeme na 1.12.), už nyní mám informace od dětí o tom, jaká krása se jim podařila vyrobit. Sklenice pokryté bílými krystaly připomínají atmosféru sněhových vánoc a skvěle se dají použít pro tvorbu vánočních přáníček. Pomocníkem vám k tomu může být i tabule Smart Board. Dotvořte pomocí per a nástrojů Smart Notebook přesně podle svých představ např. třídní přáníčko a vystavte jej na váš školní blog. Pokus trvá asi týden, a pokud použijete „chlupaté“ drátky a vytvarujete je do vánočních symbolů, vaše přání budou vskutku originální a to nejen proto, že polovinu práce za vás vytvoří sama příroda :-).

 

Tip druhý: Vánoční Pascostromek

V 7. ročníku jsme se věnovali pohybům těles. Rozdělili jsme pohyby podle nejrůznějších hledisek. Nedílnou součástí naší výuky byla také práce s grafy. Velmi užitečným nástrojem pro toto zkoumání je badatelský systém Pasco. Napadlo vás, že i vánoční stromek se jím dá vykouzlit snadno a to pomocí nerovnoměrného pohybu? Potřebujete pohybující se těleso a čidlo polohy a pak už jen správně pohybovat tělesem. Dokážete to jako my?

 

 

Tip třetí: Stromeček zdobený diodami

V 9. ročníku probíráme polovodičové látky a seznamujeme se s polovodičovou diodou. Mezi ně patří i LED dioda. Tzv. „ledky“ jsou součástí mnoha zařízení pro světelnou signalizaci (kontrolky, displeje) a stále častěji se používají také pro osvětlování. Tyto diody jsou dobře dostupné a proto si jejich funkčnost a význam, který spočívá v tom, že dioda svítí v závislosti na tom, kterým směrem jí prochází proud, snadno můžeme demonstrovat na jednoduchých tohoto času aktuálních vánočních úlohách. 

Pomocí Smart Notebooku si připravíme jednoduché aktivity, kde hlavní prim hraje vánoční stromek, který je ozdoben barevnými polovodičovými diodami. Žáci plní nejrůznější úkoly. Např. mají rozhodnout, který stromek svítí a pomocí nekonečného klonovače diody rozsvítit, nebo v obdobné úloze rozhodují v jakém směru je dioda zapojená apod…

V rámci příprav na vánoce si takové stromky můžete skutečně vyrobit a přesvědčit se o správnosti svých tvrzení. Podaří se vašim dětem stromky rozsvítit?

 

Tip čtvrtý: Točící se stromek

Poslední tip je pro žáky 9. ročníků, kteří již znají princip elektromotoru. Zadejte dětem dobrovolný domácí úkol, aby vymyslely návrh na jednoduchý elektromotor, kde rotorem bude stromeček z měděného drátu. Návrhy mezi sebou můžete sdílet ve Smart Ampu, či jiném cloudovém prostředí. Rotorové stromky vyrobte a ve škole vyzkoušejte. Možná se vám budou hodit jako netradiční dárek na Vánoční jarmark. Nevíte, jak na to? Inspiraci naleznete např. zde.

 

Krásné vánoce přeje

Michaela Králíková, ZŠ Litvínovská 600