Učitelé pro jednadvacáté století? aneb jak budoucí učitelé pracují s multimediálními zdroji.

Při sledování celkové situace v oblasti interaktivních médií jsem náhodou narazil na velmi zajímavou studii Centra Didaktických a Multimediálních Výukových Technologií z plzeňské univerzity. Výsledky jsou zarážející, o to však více zajímavé. Ukazují některé trendy, ale nutně z nich vyplývají nutné změny v celkové úrovni přípravy budoucích absolventů. Přestože jde o studii z roku 2008, domnívám se, že ukazuje na velmi tristní stav směřování budoucích absolventů. Jaká by byla situace na ostatních pedagogických fakultách? Žádné takové srovnání neexistuje, ale ředitelé škol ví, jaké dovednosti noví učitelé mají. Absolvent pedagogické fakulty je ve většině případů zběhlý v práci s počítačem, mail ani internet či google mu nejsou cizí, ale při vstupu do třídy najednou tyto dovednosti mizí a mezi mladšími a staršími kantory není žádných výraznějších rozdílů. Což mne vede k praktickému zadání anketní otázky, která se objeví na těchto stránkách velmi záhy. Hraje ve využití interaktivních tabulí nějakou roli věk? Jsem přesvědčen, že nikoli !!!! Uvidíme!!!
Ze své zkušenosti vím, že mnozí starší učitelé, kteří pochopí, k ČEMU jim interaktivní tabule může sloužit, vytvářejí hodiny, ve kterých se snoubí nápady i zkušenosti.
Nezbývá než doufat, že nový platový řád pro učitele vytvoří dostatečné stimuly i pro podporu těchto zkušených kantorů, bez kterých školy nepřekonají porodní bolesti spojené s efektivním nástupem digitálních technologií.
Je také velkým překvapením, že pro přírodovědné předměty jsou zdroje využívány tak málo, když právě pro tuto oblast jsou tyto nástroje doslova ideální. Možná, že i zde by stálo za to připravit obsáhlejší anketu. Tato studie srovnávající výstupy budoucích absolventů je tak vlastně jen malým příkladem, co je nutno v českém školství změnit. Přípravu absolventů pedagogických fakult tak, aby byli dostatečně připraveni na moderní školu jednadvacátého století.
Starý citát Seymoura Paperta mírně parafrázovaný prof. Rýdlem zůstává stále v platnosti.

"Jak dlouho ještě budeme dnešní děti učit ve včerejších školách předvčerejšími metodami pro zítřek?"

Rozbor studentských prací  
obrázek: GALERIE CLIPART MICROSOFT