Třídění žáků do skupin

V současné době jsem sice na mateřské dovolené, ale sleduji na sociálních sítích
v různých skupinách pro pedagogy, o čem se diskutuje. Jedním z nedávno probíraných témat bylo třídění do skupin a já mám pocit, že docela dost učitelů nezná nástroj, který já považuji za nejefektivnější a nejrychlejší.

Skupinovou výukou jsem posledních pár let žila, velmi mě bavila a byla jsem pyšná
na své žáky, jak pravidla střídání se ve skupinách bravurně zvládají. Jezdili se na nás dívat učitelé i z jiných krajů. Skupinovou výuku (i když já považuji za přesnější termín Collaborative Class – více v článku zde) jsme provozovali skoro každý den v hlavních předmětech a považuji to za zábavnou formu vzdělávání a velmi efektivní. Navíc jsem v posledním roce na každé stanoviště ve třídě vyzkoušela napasovat i jinou metodu výuky – frontální, práci ve skupině a individuální. Více se dočtete zde.

Vraťme se ale ke třídění do skupin. V první třídě jsem zavedla kartičky se jmény. Říkala jsem si, že svoje jméno v tištěné podobě děti určitě poznají už od začátku prvního školního roku. Také že ano. Fungovalo nám to skvěle. Ráno jsem pomocí kartiček udělala docházku a z balíčku vyřadila ta jména žáků, kteří chyběli. Potom jsem celý den používala balíček karet tak, že jsem ho držela v ruce a ukazovala, kdo má jít
k tabuli. Jména jsem vůbec nečetla, děti musely být ve střehu a odměnou jim bylo nějaké „kouzlo“, které u „kouzelné“ tabule mohly provádět. Pomocí těchto kartiček jsem třídila děti i do skupin. Buď jsem si skupiny připravila sama před vyučováním, nebo mi děti pomohly losováním (první tři vylosovaní byli vedoucími týmů a losovali další jména na kartičkách). Tyhle kartičky z obyčejné čtvrtky mi vydržely všechny
a ve velmi dobrém stavu 4 roky i bez zalaminování. Někteří učitelé kvůli trvanlivosti používají dřevěné špachtle. Obojí je fajn, balíček (hromádka) zabírá málo místa. Často jsem také využívala kvarteto, tahání sirek, losování kuliček různé barvy, kostky
na interaktivní tabuli – sudá čísla, lichá čísla apod.

Všechno tohle losování a třídění žáků a kartiček ale zabere docela dost času a může být občas chaotické. Navíc někteří zapomenou, kam patří, nebo se nechtějí přidat
ke skupině a pak se řeší, že jedna skupina má o 2 žáky více než jiná a teď učiteli vyřeš, kdo byl ten, co si „nezapamatoval“, kam patří… Paráda! To se ale nemůže stát, pokud ke třídění žáků použijeme SMART Notebook. Nemusíme mít tu nejaktuálnější verzi softwaru a přesto si můžeme stáhnout widgety ze stránek http://exchange.smarttech.com. Widgety jsou uložené na stránkách pro „United States“ (vlajka vpravo nahoře nebo pod tímto odkazem).

Stáhnout si můžete widget s názvem Grouper Tool, který z pojmů napsaných
na stránce udělá dvě až šest skupin – pojmy (jména žáků se řadí pod sebe
do sloupečků). Tady máme vždy přehled o tom, kdo měl ve které skupině být. Doporučuji si stránku se jmény žáků uložit do galerie SMART Notebooku do složky Můj obsah, abyste kdykoliv mohli všechna jména z programu zase vložit do prezentace a využít. Stejně si uložte i widgety do této složky. Můj obsah se v případě potřeby dá exportovat a přehrát do galerie SMART Notebooku i na jiných počítačích.

 

Další skvělý widget pro skupinovou práci se jmenuje Score Count – počítadlo skóre. Na stránkách SMART Exchange je nahrané i video, můžete se podívat, jak počítadlo nastavit, když chcete skupiny odměňovat po více než jednom bodu.

Takže ať žije skupinová výuka!

Mgr. Martina Štikarovská

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů