Tandemová výuka - nic lepšího neznám

Co si představit pod pojmem tandemová výuka? Jde o speciální druh výuky, též označované jako párová, kdy jsou během výuky ve třídě dva učitelé nebo učitel a IT technik nebo učitel a odborník z praxe, apod. Může jít i o zavádějícího učitele (mentora) a začínajícího učitele (menteeho). Výuka se zcela změní a posune novým směrem.

A o to jde, zejména v případě, kdy se výuka díky monotónnosti
a rutině dostala do mrtvého bodu a je prakticky nezajímavá, jak pro žáky tak i pro vyučujícího. Pozor na výběr kolegy, ne každý je ochoten naslouchat jinému kolegovi. Od každého kolegy je možné se něco naučit. Já osobně jsem od své kolegyně získal pohled na to, jak může být prezentace v rukou jedince zcela destruktivním nástrojem. Někdy uvidíte i své vlastní chyby. Naopak s jiným kolegou jsme se skvěle doplňovali, a když nějaký žák nestíhal, šel jsem se mu individuálně věnovat, aby neztratil s ostatními tempo. Chvíli jsem mluvil já, chvíli kolega, pak jsme si žáky rozdělili na skupiny a realizoval soutěže
v týmech.

Další důležitou skutečností je příprava. Vše si s kolegou připravte
do nejmenšího detailu (cíle, metody, postupy, aj.). Zkrátka si na to sedněte a domluvte se. Nebo to můžete udělat spontánně. Pro žáky je to zcela jedinečné, ať už jste se připravili nebo jen dohodli. Tandem se nehodí pro každý typ vyučování, ani pro každý obsah. Během tandemové výuky je prostor na chválení žáků dvěma kolegy, což je motivační faktor. Osobně doporučuji tandem využít pro smíšený kolektiv žáků. Nezapomeňte na reflexi mezi sebou a na reflexi od vašich žáků. Dozvíte se, co bylo nejzajímavější a na co se žáci budou těšit při dalším tandemu. Tandem není hospitace. Je to nástroj pomoci a nesmí Vám sklouznout do podoby, kdy jeden exceluje a druhý se veze. Vyučuje se společně ve vzájemné spolupráci. Měl by být uplatněn princip tzv. principu 3 S,
což je společné plánování, výuka a reflexe.

Foto: Archiv autora

Výhody:

  • Jste dva, takže je vás proti davu žáků více

  • Perfektní metoda lámání ledů (ice breaking)

  • Odborná podpora - víc hlav, víc ví

  • Možnost individualizace přístupu k žákům

  • Dynamičnost a pestrost výuky

  • Jednoznačná inspirace a inovace

  • Aktivizační a kreativnější pro žákovské myšlení

  • Větší prostor pro monitoring výchovně vzdělávacího procesu

  • Jednoduchý způsob, jak udržet žákovu pozornost

  • Podpora kritického myšlení, žáci zažívají odbornou diskuzi

Nevýhody:

  • Kdo se mnou půjde do tandemu?
  • Otázky financování (zapomeňte na státní peníze), projekty, nadace, popř. rodiče

  • Může spadnout do katastrofy, pokud se nedržíte rolí

  • Odborná rozepře, v horším případě odborná hádka před žáky

  • Negativní pocit žáků, pokud se hodně držíte připraveného scénáře

  • Ego kolegy, v některých situacích může zhoršit celý tandem

  • Tandem je "navíc", nad váš rozvrh


Mgr. Alexandr Fales
SOŠ Ostrov


Použité zdroje:
HLAVÁČOVÁ, A. a DŘÍMALOVÁ, O. PÁROVÁ (TANDEMOVÁ) VÝUKA In: Základní škola a mateřská škola Hranice, Šromotovo, příspěvková organizace [online]. 7.4.2016 [cit. 5.10.2017]. Dostupné z: <http://www.zssromotovo.cz/informace/parova-tandemova-vyuka-72>.
ŘÍHOVÁ, Barbora. Výuka v tandemu má přínos pro děti i učitele In: EDUin Informační centrum o vzdělávání [online]. 15.6.2014 [cit. 5.10.2017]. Dostupné z: <http://www.eduin.cz/clanky/vyuka-v-tandemu-ma-prinos-pro-deti-i-ucitele/>.