Tablet – žákovské zařízení ve výuce

Zatímco počítače, tiskárny, kopírky, skenery a hlavně interaktivní tabule už mnoho let berou učitelé i žáci jako samozřejmost, bez které si moderní výuku neumí představit, žákovská zařízení ještě takto zaběhnutá nejsou.  A je to škoda, protože nám nabízejí další cesty, jak obohatit formy a metody vzdělávání.

Tak jako v jiných školách, i u nás, na ZŠ generála Zdeňka Škarvady v Ostravě-Porubě, máme nově k dispozici tzv. žákovské tablety. Dostala jsem možnost začít s nimi pracovat ve výuce ve 4. ročníku a se svými prvními postřehy z praxe bych se zde ráda podělila.

Zatím mohu ve své třídě používat 4 tablety a hledám cesty, jak co nejefektivněji využít i tento malý počet žákovských zařízení ve vyučování.

První možnost, která se nabízí sama, je vyhledávání informací, které žákům mohou pomoci s řešením jejich úkolů. Žáci v tomto věku už mají zkušenosti s vyhledáváním na internetu a základní obsluhou počítačů, notebooků či tabletů. Stačí jen v tabletech předem nastavit hesla pro přístup k WIFI (samozřejmě je podmínkou dostatečně silná a funkční WIFI). Pro usnadnění a pro rychlejší práci dětí v hodině je praktické, když si v tabletech předem vyhledám a uložím požadované stránky do záložek, například Spisovný slovník češtiny, Pravidla českého pravopisu, Wikipedii apod. (V praxi zřejmě bude dobré věnovat se i problematice blokování nevhodných webových stránek a  zajištění možnosti kontroly nad tabletem, když bude rukou žáka.)

Žáci umí vyhledávat či ověřovat informace v encyklopediích, slovnících a podobně, umí pracovat s interaktivní tabulí, mobily. Možnost pracovat s tablety je pro ně vítanou kombinací obou dovedností.

Při zařazení tabletů do vyučování je však potřeba počítat s dalšími povinnostmi a starostmi, které pro učitele nově vyplývají. Opominu-li důkladné přípravy a promýšlení, jak organizačně zavládnout zařazování tabletů do běžné hodiny, musíme počítat i s případnou instalací nebo aktualizací softwaru, je potřeba myslet na pravidelné dobíjení tabletů, abychom nebyli nemile překvapeni jejich nefunkčností v tu nejméně vhodnou chvíli. Také další údržba nebo případné řešení technických problémů mohou učitele od zavádění tabletů odradit.

Ano, je to další práce navíc pro nás, kantory. Je však třeba si uvědomit, že zatímco počítače, tiskárny, kopírky, skenery a hlavně interaktivní tabule už mnoho let berou učitelé i žáci jako samozřejmost, žákovská zařízení ještě takto zaběhnutá nejsou. Je to škoda, protože nám nabízejí další cesty, jak obohatit formy a metody vzdělávání.

Mgr. Kamila Dolbová

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů