SmartClass+ Rover ve výuce angličtiny

Už samotná cesta malebnou krajinou do Dubé je úžasný zážitek, navíc okořeněný skutečností, že jsem měl navštívit základní školu, která je nositelem titulu Ekoškola. A pomyslnou třešničkou na dortu bylo, že jsem měl v plánu odučit si hodinu angličtiny v digitální jazykové laboratoři SmartClass+ Rover.

Hodina se žáky šesté třídy začala přihlášením do systému, takže pro mě bylo velmi snadné žáky oslovovat, aniž bychom se museli dlouze představovat, protože jejich jména a umístění ve třídě bylo přehledně zobrazeno na učitelském počítači. Jakkoli žáci v té době ještě nepoužívali tablety HP ElitePad 900 Z2760 10.1 příliš dlouho, ovládali je bez větších problémů, případně si s radostí pomáhali. 

   

Cílem této hodiny bylo ukázat, že jazyková laboratoř umožňuje kompletní využití jazykových vyjadřovacích prostředků, a to za použití autentických materiálů a minimální přípravy. Plán hodiny byl procvičit vazbu there is,  thereare a číslovky.

Před začátkem hodiny jsem vyfotil třídu, ve které měla proběhnout hodina. Tato fotografie se stala základem cvičení, ve kterém žáci písemně popisovali obrázek, přičemž využívali určenou gramatiku a slovní zásobu. Dále jsem si připravil psané pravdivé a nepravdivé věty o třídě, které byly základem pro mluvní cvičení, ve kterém žáci potvrzovali nebo vyvraceli fakta o své třídě. Posledním cvičením byly mnou nahrané početní příklady, po jejichž poslechu měli žáci napsat správnou odpověď. Příprava cvičení nezabrala více než 5 minut.

  

Pro žáky bylo příjemné překvapení, že se ve cvičení objevila místnost, kterou dobře znali. Pracovali velmi soustředěně, a vzhledem k tomu, že měli celou třídu na obrazovce tabletu, nemuseli se rozptylovat rozhlížením po třídě. Vytvořené věty jsem si zobrazil na učitelském počítači a odpovědi převáděl na otázky, na které žáci odpovídali. Po této diskuzi jsme přešli na nahrávání potvrzování nebo vyvrácení prohlášení o třídě. Vznikala tak nahrávka, ve které žáci opakovali danou gramatiku a vylepšovali si výslovnosti. Následně jsme jejich výstupy poslouchali a potvrzovali jejich správnost. V závěru hodiny došlo na nahrané početní úlohy, do kterých jsem nahrál číslovky, které činí při poslechu největší problémy, a žáci na ně písemně odpovídali. Hodina skončila kontrolou úlohy a velmi vřelým a milým rozloučením.

Byl jsem velice spokojený, že tato praktická ukázka dokázala, že jazykové laboratoře SmartClass+ Rover umožní větší zapojení žáků, efektivnější trénink výslovnosti a zapojení autentických materiálů. Můj veliký dík za velmi milý zážitek patří nejen žákům, ale také vedení školy a učitelkám Gabriele Havránkové a Lence Kindlové, které neúnavně hledají nové cesty využití své jazykové laboratoře.

 

Co řekli o jazykové laboratoři SmartClass+ Rover:

„Učebnu Robotel používám zejména k poslechovým a mluvním aktivitám se žáky prvního stupně, například k zopakování slovní zásoby. Se staršími žáky už k opakování větných konstrukcí a časů.“ Gabriela Havránková

„V tabletové pracovně Robotel většinou učíme jazyky, já hlavně německý jazyk, a pracujeme jak s nahrávacími, tak psanými cvičeními. Děti to velmi baví. Máme spoustu úloh – vycházíme z textu a nahrávek a procvičujeme různé gramatické jevy, opakujeme slovní zásobu pomocí těchto cvičení, což je, dle mého názoru, pro výuku velmi přínosné.“ Lenka Kindlová

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů