Safra, fraktál?

Tak myslím, že minimálně účastníci naší online aktivity už mají jasno. Otázka fraktálů už byla zodpovězena. A odpovědi si připravili mluvčí tří středních škol.

Do problematiky fraktálů nás uvedli žáci Střední průmyslové školy Česká Lípa. Vysvětlili, proč vlastně fraktály vznikly, jaký je původ slova fraktál a že nejsou ničím neobvyklým, protože jsou opravdu všudypřítomné. Několik příkladů můžete vidět
na obrázku níže.

Průmyslová škola také naučila všechny účastníky vytvořit dva velmi známé fraktály: Kochovu vločku a Sierpinského trojúhelník. Na fotografiích můžete vidět, jak je vysvětluji mluvčí na SPŠ Česká Lípa a jak se je učili žáci z připojené školy ZŠ a MŠ Jestřebí.

Za kuriozitu bych považovala ukázku vytištěného 3D Sierpinského trojúhelníku,
který mi přinesl ukázat jeden z našich žáků. Prý ho zaujalo, jak jsem prezentovala chystající akci, a tak si vyhledal vše potřebné a přes víkend fraktál vytiskl na své 3D tiskárně.

Další připojenou, ale ne aktivně zapojenou školou, byla i ZŠ a MŠ Stráž pod Ralskem, kde měli žáci dokonce i připravený materiál s informacemi o fraktálech.

Druhou aktivně prezentující školou, bylo Gymnázium Oty Pavla v Praze. Žáci této školy měli skvěle připravené a komentované ukázky fraktálů v přírodě. Také nám bylo ukázáno, jak vykreslovat fraktály v prostředí MATLAB. Peanova křivka byla určitě také velmi zajímavým příspěvkem do našeho online fraktálování. Práci pražských studentů můžete vidět na fotografiích očima SPŠ Česká Lípa a ZŠ a MŠ Jestřebí.

Poslední aktivní školou bylo Gymnázium Jihlava. Jihlavští žáci nám ukázali význam fraktálů pro náš každodenní život. Mluvili o využití fraktálů v biologii, zeměpisu, zmíněny byly fraktální antény. V neposlední řadě jihlavští poukázali na krásu grafického vyjádření fraktálů a tím i jejich uplatnění v umění. 

 Jak akci komentovaly jihlavské studentky si můžete přečíst zde. Přidávám také článek s pohledem pražského gymnázia.

Třešničkou na pomyslném fraktálovém dortíku byly ukázky vykreslování fraktálů, které nám předvedl a okomentoval Michal Michna, učitel na SPŠ Česká Lípa. 

Dovoluji si připojit také pár slov mého kolegy Michala Michny:
„Předem bych rád poděkoval za možnost účastnit se této akce s vlastním příspěvkem. Jak se často říká, že nejdůležitější je nápad tak to u této akce platilo dvojnásob. Příspěvek, jak generovat pomocí náhodných čísel fraktály (technika ChaosGame) jsem objevil náhodou před několika lety díky jednomu z našich žáků. Po jisté době jsem
na něj trochu pozapomněl, ale naštěstí se z paměti vynořil právě včas pro opětovné prezentování. Technika to je zajímavá, celkem jednoduchá na provedení, ale ne moc známá, takže doufám, že se účastníci dozvěděli něco nového.“

Velmi ráda bych poděkovala všem zúčastněným školám, ať už aktivním či sledujícím, za jejich účast a úžasné reakce, kterých se mi dostalo. Dodalo mi sílu do další obdobné aktivity. Speciálně můj dík patří všem mluvčím a dále pak Jitce Frouzové
a Janě Hrkalové z pražského gymnázia, Anně Dravecké z jihlavské gymnázia, kteří mi pomohli technicky a organizačně zabezpečit videokonferenci na svých školách. Nesmím zapomenout ani na svého kolegu Michala Michnu, kterému také děkuji
za spolupráci na projektu.

Můj zvláštní dík patří také panu řediteli ZŠ a MŠ Jestřebí Michalu Kotkovi, který svými fotografiemi ukázal, že videokonference i na celkem složité matematické téma dokáže i žáky základní školy zaujmout. Další dík patří Cecílii Krejcarové ze ZŠ a MŠ Stráž
pod Ralskem, která posunula můj nápad na další level, když svým žákům připravila na den videokonference materiály o fraktálech, které měli k dispozici i po skončení online setkání.

Safra a jaké bude naše další téma? Už si vzpomínám, co jsem na konci fraktálování řekla: „Naším dalším tématem budou spirály!“ Sledujte tedy portál Veskole.cz a já se budu těšit na naše další setkání.

Autorka a organizátorka projektu
Hana Ulíková
www.sps-cl.cz

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů